آرشیو یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰، شماره ۲۴۶۴
بورس
۲۲

3 مشکل عمده سهام عدالت از دید رییس سابق سازمان خصوصی سازی

ایسنا-رییس سابق سازمان خصوصی سازی که طرح سهام عدالت در زمان تصدی وی اجرایی شد و وی آن را یکی از موفق ترین اقدامات دولت در زمان فعالیتش می دانست، بعد از یک سال کناره گیری از سازمان خصوصی سازی به مشکلات سهام عدالت اشاره و نسبت به روند آن انتقاد کرد.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رییس سابق سازمان خصوصی سازی، به سه مشکل سهام عدالت اشاره کرد و گفت: سهام عدالت سه مشکل دارد و اولین مشکل آن این است که دولت باید مدیریت این سهم را به شرکت های سرمایه گذاری واگذار کند.

وی دومین مشکل سهام عدالت را آزادسازی دانست و ادامه داد: این سهام باید به اندازه دو دهکی که مشمول تخفیف شدند (کمیته امداد و بهزیستی) و اقساط خود را پرداخت کردند، آزاد شود، زیرا در قانون به صراحت ذکر شده است که در ازای تخفیفات و اقساط دولت باید این سهم را آزاد کند.

کرد زنگنه با بیان اینکه مجلس باید به اجرا نشدن قانون نظارت کند، اعلام کرد: در حال حاضر حدود هزار میلیارد تومان قسط پرداخت شده و حدود 7 هزار میلیارد تومان تخفیف 50 درصدی دو دهک کمیته امداد و بهزیستی است؛ یعنی طبق قانون باید هزار میلیارد تومان سهم آزاد شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید قانون را اجرا کند، عنوان کرد: مشکلی که در این میان وجود دارد، این است که سهامی که آزاد شد باید در بورس یا فرابورس عرضه شود تا امکان خرید و فروش آن فراهم شود.

رییس سابق سازمان خصوصی سازی به سومین مشکل سهام عدالت اشاره کرد و توضیح داد: سومین مشکل سهام عدالت این است که نه بخش تعاون آن را قبول دارد و نه بخش خصوصی؛ به طوری که بخش تعاون می گوید مربوط به ما نیست و بخش خصوصی هم می گوید تعاونی است.

وی به طولانی شدن روند سهام عدالت اشاره کرد و گفت: طبق قانون، وزارت دارایی و وزارت تعاون طی یکسال باید فرآیند شناسایی را تمام می کردند؛ یعنی بعد از اجرایی شدن سهام عدالت در سال 1387باید تا سال 1388 این فرآیند به پایان می رسید ولی متاسفانه در حال حاضر به همه سهم می دهیم؛ به طوری که مسوولان ارشد نیز این سهم را دریافت کرده اند.