آرشیو یکشنبه ۳ مهر ۱۳۹۰، شماره ۲۴۶۴
بورس کالا
۱۵

افزایش موجودی فولاد در سطح جهان

مرکز خدمات فولاد ایران- در تازه ترین نظرسنجی استیل ایندکس موجودی فولاد بسیاری از شرکت کننده ها در سطح جهان نسبت به هفته قبل بالاتر رفت. بخش اعظم حاضرین از ثبات تقاضای سه ماه آتی خبر دادند.

در سطح جهان 24 درصد موجودی بالاتری نسبت به هفته قبل داشتند که قبلا12 درصد بودند و 35 درصد افت موجودی داشتند. 44 درصد آمریکایی ها موجودی بالاتر و 31 درصد موجودی کمتری نسبت به هفته قبل داشتند. 15 درصد اروپایی ها از رشد موجودی و 31 درصد از کاهش آن خبر دادند.

در آمریکای شمالی 37 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی در انتظار رشد قیمت فولاد بودند و 32 درصد افت قیمت را پیش بینی کردند. در سطح جهان نیز 36 درصد افت قیمت و 29 درصد افزایش قیمت را برآورد کردند. در اروپا 24 درصد افزایش قیمت و 41 درصد کاهش قیمت فولاد در سه ماه آتی را تخمین زدند.

در آمریکا 68 درصد و در سطح جهان 62 درصد ثبات فروش را پیش بینی کردند. 57 درصد اروپایی ها تقاضای فولاد سه ماه آتی را ثابت دیدند و 25 درصد افت تقاضا را پیش بینی کردند.

اتحادیه آهن و فولاد چین پیش بینی کرده که با توجه به تقاضای پایین بازار داخلی و بازارهای جهانی مازاد عرضه در چین تا پایان سال ماندگار است و قیمت فولاد در نوسان خواهد ماند. گرچه بازار فولاد چین تحت تاثیر شدید مازاد عرضه است، ولی قیمت فولاد به کمک هزینه بالای برق، اعتبارات بانکی و نیروی کار حمایت می شود. البته افزایش موجودی ها موجب شده جو بازار منفی تر شود و خرید ها کمتر.

در ماه سپتامبر موجودی ورق گرم و سرد، ورق تخت، میلگرد و مفتول در مجموع رو به بالابود و 6 ماه کاهش موجودی به اتمام رسید. در هفته دوم سپتامبر مجموع موجودی این محصولات 48/1 درصد نسبت به اواخر آگوست رشد داشته و به یک میلیون و 480 هزار تن رسید.

اوایل سپتامبر موجودی ورق گرم و میلگرد به ترتیب 05/1 و 12/2 درصد رشد داشت و موجودی مفتول 58/3 درصد و ورق تخت 88/1 درصد بالارفت. تنها موجودی ورق سرد 26/1 درصد افت داشت.

با توجه به روند بازار احتمالاتا پایان ماه موجودی ورق گرم و میلگرد همچنان صعودی خواهد بود. قیمت این دو محصول چند روز اخیر در بازار چین افت شدیدی داشته و این امر کاهش موجودی انبار ها را دشوارتر می کند.