آرشیو سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۳۶
صفحه اول
۱

مراقبت الکترونیکی جایگزین حبس می شود

معاون توسعه مدیریت منابع انسانی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: طرح مراقبت الکترونیکی جایگزین حبس برای محکومان به زندان می شود.

محمدعلی زنجیره ای در گفت وگو با ایرنا افزود: دولت برای اجرای این طرح در بودجه امسال، اعتبار مناسبی پیش بینی کرده که با تصویب لایحه مجازات اسلامی در مجلس و ابلاغ آن اجرایی می شود.

وی ادامه داد: در این طرح، محکومانی که توسط دستگاه قضایی دارای مجازات جایگزین حبس شوند، از طریق دستگاهی الکترونیکی که روی دست یا پای آنان نصب می شود، در خارج از فضای زندان دوران محکومیت خود را به صورت مراقبت شده سپری خواهند کرد؛ البته مکان خارج از زندان و شرایط آن را دستگاه قضایی و قاضی مرتبط تعیین می کند و سازمان زندان ها فقط مراقبت الکترونیکی را به عهده خواهد گرفت.وی هدف از اجرای این طرح را کاهش آمار زندانیان در کشور و در راستای زندان زدایی و مجازات جایگزین حبس اعلام کرد و گفت: براساس آمار 19 درصد از زندانیان در ایران پس از طی دوران محکومیت بار دیگر به عللی بازگشت به زندان دارند که 11 تا 20 درصد کمتر از دیگر کشورهاست، البته باید دستگاه های فرهنگی کشور فعالیت خود را در این بخش افزایش دهند تا آمار بازگشت به زندان کاهش بیشتری داشته باشد. زنجیره ای بدون اشاره به آمار زندانیان گفت: اکنون 45 درصد از جمعیت زندانیان کشور را قاچاقچیان موادمخدر تشکیل می دهند. این در حالی است که آمار جمعیت زندانیان مرتبط با جرایم موادمخدر حدود 65 درصد از جمعیت کل زندانیان را دربرمی گیرد.