آرشیو سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۳۶
سلامت
۲۰

خبر سلامتی

اوایل مهر، زمانی مناسب برای واکسیناسیون آنفلوآنزای فصلی

مدیر واحد بیماری های مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: بهترین زمان برای واکسیناسیون آنفلوآنزای فصلی، اواخر شهریور و اوایل مهر است.

دکتر علی منصوری افزود: واکسن آنفلوآنزا در انواع فصلی یا انسانی است و با شروع فصل سرما معمولاموارد آن افزایش می یابد.

این واکسن تنها در پیشگیری از بروز آنفلوآنزای انسانی تاثیر دارد و به علت ورود واکسن از کشورهای خارجی و کمبود آن، بهتر است این واکسیناسیون برای افراد پرخطر انجام شود.

وی تاکید کرد: بر این اساس، واکسیناسیون آنفلوآنزا برای افراد پرخطر توصیه می شود. کودکان، کهنسالان، زنان باردار و افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشارخون، بیماری های کلیوی و ریوی ازجمله افراد پرخطر هستند. / ایسنا

ممنوعیت استفاده از گیاهان دارویی برای از شیر گرفتن کودک

یک کارشناس مامایی گفت: گاهی مادر با آغشته کردن نوک سینه خود به داروهای گیاهی تلخ نظیر صبر زرد و کلپوره سعی می کند تا کودک را از شیرخوردن منصرف کنند که استفاده از این داروها به دلیل مسهل بودن یا مسمومیت زایی توصیه نمی شود.

فاطمه حسین زاده افزود: قطع شیردهی برای شیرخوار از لحاظ عاطفی دشوار است چراکه مادر برای او منبع شادی، نشاط و غذا بوده است.

از این رو منع ناگهانی از شیرخوردن برایش سخت و نگران کننده می شود و باید بتدریج، بدون اعمال خشونت و جایگزینی غذاهای مناسب تعداد دفعات شیردهی را کم کرد تا کودک خود را از عشق و محبت مادرانه محروم نداند.

بعلاوه بسیاری از مادران در این مرحله، از در آغوش گرفتن کودک خود امتناع می ورزند تا کودک کمتر درخواست شیر کند و این نکته را از یاد می برند که محروم شدن از گرمای محبت مادری موجب می شود کودک احساس نگرانی کرده و با بداخلاقی و گریه اعتراض خود را اعلام کند.

وی تاکید کرد: در روش ناگهانی از شیرگرفتن کودک، مادر با استفاده از زردچوبه، چسب زخم، رژلب و با زخمی یا بد جلوه دادن سینه، حس ترحم کودک را برمی انگیزد تا شیرخوار برای این که مادر احساس ناراحتی نکند، از شیر خوردن منصرف شود؛ از معایب این روش، آثار روانی وارد شده بر روح کودک و ترسیدن وی است ضمن این که بعد از رفع مانع، کودک مجددا برای خوردن شیر اقدام می کند و حرف های مادر را دروغ می پندارد. /فارس