آرشیو سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۳۶
جهان
۶

موافقت دیکتاتور یمن با برگزاری انتخابات زود هنگام

علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن در نخستین سخنرانی خود بعد از بازگشت به کشور اعلام کرد از قدرت کناره گیری و اختیارات خود را به معاونش واگذار می کند.

به گزارش ایسنا، وی اعلام کرد برای اجرای طرح شورای همکاری خلیج فارس آماده است، اما این طرح باید از طریق انتخابات اجرا شود.

صالح در سخنانی که از تلویزیون یمن پخش شد، گفت: من تاکنون بارها از انتقال مسالمت آمیز قدرت از طریق صندوق های رای صحبت کرده ام و امروز نیز تاکید می کنم که به طرح شورای همکاری خلیج فارس متعهد هستم و می خواهم این طرح اجرا شود و معاونم از طرف من آن را امضا کند.وی افزود: باید همگان به سوی گفت وگو، تفاهم و انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز برویم، اما این انتقال قدرت باید از طریق صندوق های رای و انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام باشد.

پس از این سخنرانی، رهبران گروه های مخالف یمن اظهارات علی عبدالله صالح را بشدت رد کرده و آن را بخشی از بازی های سیاسی وی دانستند.علی الجرادی، یکی از رهبران ارشد حزب اصلاحات یمن از احزاب مخالف این کشور اظهار کرد: سخنان صالح چیزی جز یک بازی سیاسی برای کم کردن فشار بین المللی نبود.صالح طوری رفتار می کند که گویا مشکل یمن مشکل سیاسی است، نه انقلاب. این در حالی است که آمریکا بار دیگر از صالح خواسته است هرچه سریع تر در خصوص انتقال دموکراتیک قدرت تلاش کند.

همچنین در خبر دیگری اعلام شد سرتیپ عبدالله الکلیبی فرمانده لشکر 63 گارد ریاست جمهوری در حمله قبایل نشینان مسلح به پایگاهی در منطقه نهم در 60 کیلومتری شمال صنعا کشته شد.