آرشیو سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۳۹
اخبار ورزشی - اخبار کشور
۱۳

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس: ارزش گاز پارس جنوبی معادل 120 سال فروش نفت ایران است

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: ارزش گاز موجود در میدان پارس جنوبی حداقل معادل 120 سال صادرات و فروش نفت ایران است.

به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، موسی سوری اظهار داشت: ارزش ثروت میدان گازی پارس جنوبی در صورت تبدیل این گازها به فرآورده تا 10 برابر قابل افزایش است.

وی افزود: براساس برآوردهای انجام شده با در نظر گرفتن نرخ جایگزینی هر بشکه نفت خام معادل 50 دلار، میدان پارس جنوبی دارای چهار هزار و 400 میلیارد دلار ارزش اقتصادی (در صورت خام فروشی) است.

مدیر عامل نفت و گاز پارس اضافه کرد: چنانچه هر بشکه نفت خام معادل 100 دلار در نظر گرفته شود ارزش خام فروشی این ثروت عظیم ملی حدود هشت هزار و 800 میلیارد دلار می شود و اگر این ثروت عظیم ملی در داخل کشور و در زنجیره نفت و گاز و پتروشیمی تبدیل به فرآورده های نهایی و ارزش افزوده آن در داخل کشور ایجاد شود، مقدار این ثروت می تواند به 10 برابر افزایش یابد.

سوری ابراز داشت: در 100 سال گذشته، درآمد ایران از محل صادرات و فروش نفت خام 880 میلیارد دلار بوده که چنانچه با نرخ جایگزینی هر بشکه نفت خام 50 دلار، ارزش آن را به روز معادل سازی کنیم حدود سه هزار و 600 میلیارد دلار می شود.

مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس بیان داشت: ارزش گاز موجود در میدان پارس جنوبی حداقل معادل 120 سال صادرات و فروش نفت ایران با نفت بشکه ای 50 دلار و با یک محاسبه واقعی تر (نفت بشکه ای 100 دلار) معادل 240 سال صادرات و فروش نفت ایران است.

وی یادآور شد: هم اکنون بیش از 48 هزار میلیارد تومان (معادل 48 میلیارد دلار) طرح و پروژه در شرکت نفت و گاز پارس، بدون محاسبه پتروشیمی ها و دیگر موارد سرمایه گذاری در پارس جنوبی در دست اجراست که امسال 16 میلیارد دلار به این میزان سرمایه گذاری افزوده خواهد شد.

مدیر عامل نفت و گاز پارس گفت: پیش بینی می شود در برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور نیز میزان سرمایه گذاری در پارس جنوبی به 60 میلیارد دلار برسد.