آرشیو سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۳۹
اخبار خارجی
۱۶

حمایت حاکم نظامی مصراز حسنی مبارک!

رئیس شورای عالی نیروهای مسلح مصر ضمن حمایت از دیکتاتور مصر، صدور دستور تیراندازی به تظاهرکنندگان از سوی مبارک را مردود اعلام کرد.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، سپهبد «محمدحسین طنطاوی»، حاکم نظامی مصر، تلویحا شایعات منتشر شده در مورد حمایت خود از حسنی مبارک در هنگام ادای شهادت در دادگاه جنایی قاهره را تائید کرد.

رئیس شورای عالی نیروهای مسلح مصر گفت: مبارک از نیروهای نظامی درخواستی مبنی بر تیراندازی به تظاهرکنندگان در جریان حوادث انقلاب 25 ژانویه نکرده است.

طنطاوی در مراسم سخنرانی خود در استان «الفیوم» اظهار داشت: نیروهای مسلح مصر در جریان انقلاب 25 ژانویه، هیچ دستوری را از سوی هیچ کس در زمینه تیراندازی به تظاهرکنندگان دریافت نکرده بودند و این نیروها، هرگز غیرنظامیان را هدف قرار نداده و نخواهند داد.

سخنان طنطاوی درحالی بیان شده که پیش از این گزارش هایی در زمینه شهادت وی به نفع حسنی مبارک و خانواده وی در دادگاه جنایی قاهره منتشر شده است.

به گفته آگاهان سیاسی، مبرا دانستن مبارک از کشتار مردم مصر از سوی طنطاوی تازگی ندارد، زیرا پیش از این نیز، وی برای بازداشت دیکتاتور سابق مصر و محاکمه وی اقدامی انجام نداده بود.

مبارک و دو فرزند وی قرار است 25 اکتبر (سوم آبان ماه) در دادگاه قاهره برای هفتمین بار محاکمه شوند.

در همین حال پس از اشغال سفارت رژیم صهیونیستی و برگزاری تظاهرات بازپس گیری انقلاب در میدان التحریر قاهره، اعتراضات مردمی نسبت به نظامیان مصر رو به افزایش گذاشته شده است.

در این راستا، مردم، احزاب و گروه های مصری ضمن متهم کردن شورای نظامی به سوءاستفاده از قدرت و قانون حالت فوق العاده، خواستار واگذاری قدرت به غیرنظامیان شدند.

در این راستا، گروهی از روزنامه نگاران مصری اعلام کردند: روز اول نوامبر (دهم آبان ماه) در اعتراض به سانسور شورای نظامی، دست از کار خواهند کشید.

همچنین تعدادی از روزنامه نگاران مصری، با صدور بیانیه ای خواستار اعتصاب عمومی در همه موسسات عمومی در روز اول نوامبر شدند.