آرشیو سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۳۹
اخبار خارجی
۱۶

تیراندازی پلیس سعودی به مخالفان در شرق عربستان

پلیس و نیروهای امنیتی عربستان، تظاهرات مردم در شرق این کشور را سرکوب کردند.

به گزارش شبکه خبری «العالم»، نظامیان رژیم سعودی با سرکوب تظاهرات مردم در شهر «العوامیه» در منطقه القطیف در شرق این کشور به سوی آنها تیراندازی کردند.

براساس این گزارش، مردم شهر العوامیه در اعتراض به بازداشت «حاج آل زاید» که از شخصیت های مورد احترام منطقه و وضعیت وی وخیم گزارش شده است به صورت خودجوش تجمع و راهپیمایی کردند.

این گزارش حاکی است، مردم العوامیه با تجمع مقابل مرکز پلیس، آزادی وی را خواستار شدند، اما با شلیک ناگهانی نظامیان سعودی مواجه و چند تن از معترضان به شدت زخمی شدند.

همچنین نیروهای امنیتی، اقدام به بازداشت معترضان کردند که در میان آنها نام «فاضل المناسف» از فعالان حقوق بشر در شرق عربستان به چشم می خورد.

معترضان عربستانی شعارهایی بر ضد خاندان آل سعود از جمله شاهزاده «محمد بن فهد» فرزند شاه پیشین عربستان که سمت فرمانداری العوامیه را برعهده دارد سردادند.

تظاهرکنندگان عربستانی، احترام به حقوق بشر، اجرای اصلاحات، آزادی بیان و رهایی زندانیان سیاسی که برخی از آنها نزدیک به 16 سال است در حبس به سر می برند، را خواستار شدند. گزارش پرس تی وی نیز حکایت از این دارد که مسئولان امنیتی منطقه از وحشت تکرار این تظاهرات در هفته جاری اقدام به استقرار گسترده نیروهای نظامی ضد شورش در شهر القطیف و العوامیه کردند.

عربستان به دلیل اختناق شدید، برگزاری هرگونه تظاهرات و راهپیمایی را ممنوع اعلام کرده است.