آرشیو چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۴۳
موسیقی
۸

آلبوم موسیقی «راه و ماه» منتشر شد

جوان و حرفه ای

مرجان توجهی

«راه و ماه»، عنوان آلبومی از گروه قمر با آهنگسازی نوید دهقان و خوانندگی سینا سرلک است که از سوی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده است.

این اثر را می توان گردشی آرام و با تامل در دستگاه نوا دانست که گرچه از آثار فاخر پیشکسوت ها تاثیر بسیار پذیرفته است، اما به هیچ وجه نمی توان آن را تقلیدی ساده دانست که هیچ نوآوری در آن دیده نمی شود. خلاقیت های به کار گرفته شده از سوی دهقان به عنوان آهنگساز، مهم ترین نقطه قوت این آلبوم به شمار می آید.

دیگر ویژگی بارز آلبوم راه و ماه، همکاری یک آهنگساز و خواننده جوان با یکدیگر است که توانسته اند کاری درخور را ارائه دهند. سینا سرلک در همین چند سال، کارنامه شناخته شده ای در عرصه اجراهای زنده و آثار ضبط شده از خود بر جای گذاشته و دهقان هم نشان داده که ضمن شناخت کامل سنت ها، توانایی خلق فضاهای موسیقایی نو را نیز دارد.

در واقع، آلبوم راه و ماه را می توان به عنوان تجربه ای جوان و البته حرفه ای در فضای شنیداری موسیقی سنتی امروز ایران معرفی کرد که محوریت تک مایگی آن در دستگاه نوا، وحدت و یکدستی خاصی به آن بخشیده و با این حال شنونده اش را خسته نمی کند.

اجرای پیش درآمد نوا از ساخته های زنده یاد ابراهیم آژنگ، موسیقیدان قدیمی و گمنام که نت آن حدود 60 سال پیش نوشته شده است و تا امروز فرصت اجرا پیدا نکرده، یکی از قطعات غافلگیرکننده این مجموعه به شمار می آید. در کنار آن، قطعه شاه خرابات که به جاودان یاد پرویز مشکاتیان تقدیم شده، از زیبایی و استحکام فوق العاده ای برخوردار است.

جدا از آهنگسازی نوید دهقان و صدای سینا سرلک، باید به هنرنمایی نوازندگانی چون پارسا احتشامی (نی)، علی خشتی نژاد (تار و بم تار)، شاهین صفایی (تار)، علیرضا گرانفر (سنتور)، سحاب تربتی (تنبک)، نازنین تن ساز (عود) و نسیم اربابی (کمانچه) نیز اشاره کرد که اثری فاخر را شکل داده اند. در کنار ارزیابی فنی آلبوم راه و ماه باید به حمایت مرکز موسیقی حوزه هنری از هنرمندان مستعد و جوان در یک دهه گذشته اشاره کرد که اینک بسیاری از آنان به چهره هایی شناخته شده تبدیل گشته اند؛ این جریانی است که در صورت تداوم بی شک بسیار راهگشا خواهد بود.