آرشیو پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۵۰
جهان
۶

واکنش غرب به محکومیت تیموشنکو

محکومیت نخست وزیر سابق اکراین به 7 سال زندان، واکنش شدید کشورهای غربی را در پی داشت.

به گزارش فارس، رهبران اتحادیه اروپا تصمیم دادگاه کی یف را «یک اقدام تحریک کننده سیاسی» ارزیابی کردند و کاترین اشتون، مسوول اصلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا مقامات کی یف را تهدید کرد که این سازمان در روابط خود با اکراین تجدیدنظر خواهد کرد. البته این در حالی است که برخی منابع دولتی اکراین بر این عقیده اند که غرب در جهت منزوی کردن این کشور و سوق دادن آن به آغوش روسیه اقدامی نخواهد کرد.

عکس العمل غرب نسبت به اعلام حکم دادگاه در مورد محکومیت 7 ساله تیموشنکو همان طور که انتظار آن می رفت، بسیار شدیداللحن بود. از همان آغاز که نخست وزیر سابق اکراین چند ماه قبل به زندان افتاد، اظهارات انتقادآمیز بسیاری از سوی دولت آمریکا و پایتخت های اروپایی خطاب به مقامات کی یف شنیده شد که آنها را به محکوم کردن تیموشنکو به دلایل سیاسی متهم کرده و خواستار رسیدگی عادلانه به پرونده قضایی وی شده بودند. مقامات غربی آشکارا گوشزد کرده بودند که محکوم شدن وی به زندان منجر به تجدیدنظر در روابط با اکراین خواهد شد.

دادگاه منطقه پیچرسکی شهر کی یف روز سه شنبه تیموشنکو را به خاطر استفاده بیش از اندازه از اختیارات نخست وزیری خویش هنگام امضای قرارداد گازی با روسیه در سال 2009 و وارد کردن ضرر مالی معادل 190 میلیون دلار به دولت اکراین، به 7 سال حبس محکوم کرد. کاخ سفید در بیانیه ای ضمن ابراز ناخرسندی شدید از محکومیت نخست وزیر پیشین اکراین، خواستار آزادی وی شد.

در این بیانیه آمده است که آمریکا با قدرت از هدف مردم اکراین در جهت تبدیل شدن به کشوری دموکراتیک در اروپا و نیز ادامه همکاری های دو جانبه بر مبنای ارزش ها و منافع مشترک حمایت می کند.