آرشیو پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۵۰
ایران
۱۵

یکی از عمده ترین مشکلات عدم اشتغال برای جوانان، مهاجرت از روستاها به شهرهای بزرگ تر است

کردستان 60 هزار بیکار دارد

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان گفت: بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در کردستان 11 درصد است که این میزان جمعیت 60 هزار نفری بیکاران در استان را شامل می شود.

به گزارش مهر، رامین اسدی افزود: در حال حاضر جمعیت استان کردستان بالغ بر یک میلیون و 500 هزار نفر اعلام شده است که 42 درصد از آنان به سن اشتغال رسیده و اکنون نیز 11 درصد از آنان بیکار هستند.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان ادامه داد: یکی از عمده ترین مشکلات عدم اشتغال برای جوانان، مهاجرت از روستاها به شهرهای بزرگ تر است که این امر باعث شده بخش کشاورزی که در سال 75 بیش از 30 درصد اشتغال استان کردستان را در دست داشت، اکنون به 28 درصد کاهش پیدا کند. اسدی به نقاط قوت ایجاد اشتغال های پایدار در آینده در استان کردستان اشاره کرد و افزود: جوان بودن جمعیت، وجود فارغ التحصیلان دانشگاهی متخصص، توسعه زیربناهای آموزشی، ماهرشدن نیروهای کار و پایین بودن دستمزد نیروهای کار نسبت به استان های برخوردار از جمله این نقاط قوت است که باید با نگاهی کلان تر به این حوزه در برنامه ریزی ها به آن توجه شود.

وی همچنین یادآور شد: کم بودن پتانسیل های کاری، عدم هماهنگی آموزش ها با بازار کار، کاهش سطح علمی و فرهنگی جامعه، نبود دانشگاه های کارآفرین، پایین بودن نرخ سرمایه گذاری و مهاجرت متخصصان و نخبگان استان به سایر مناطق کشور را می توان به عنوان نقاط ضعف در ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان اعلام کرد.