آرشیو پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۵۰
صفحه آخر
۲۰

یکی از دلایل چاقی هندی ها استقبال زیاد آنها از غذاهای فست فودی است

هندی ها چاق می شوند

رستوران های فست فودی در خیابان های دهلی نو از استقبال خوب جوانان هندی برخوردار است. بیشتر استفاده کنندگان از این رستوران ها را جوانان زیر 30 سال تشکیل می دهند و بیشترشان به جای لباس های هندی، لباس های غربی می پوشند و سبک گفت وگو و رفتارشان نشان می دهد از جامعه متوسط هند هستند.

استقبال از فست فودهای غربی هیچ گاه تا این حد در هند زیاد نبوده و همین مساله موجب شده تا سرمایه داران به فکر استفاده از این بازار آماده بیفتند. به همین دلیل دیدن انواع و اقسام رستوران های خارجی در این کشور با جمعیت 2 / 1 میلیارد نفری کار دشواری نیست.

در حالی که خوردن گوشت گاو در هند جایز نیست، این رستوران ها بیشتر به سراغ جوجه و مرغ رفته اند و انواع فست فودها را با استفاده از گوشت پرندگان ارائه می کنند.

اما موج استقبال کنندگان از فست فودها که پر از قند و چربی است، این نگرانی را برای کارشناسان تغذیه این کشور ایجاد کرده که کودکان و جوانان هندی نیز به گرفتاری غربی ها دچار شوند و بزودی بمب مسائل بیماریزا در این کشور منفجر شود. این مساله از تحقیقاتی که سال 2008 انجام شد، قابل پیش بینی بود و محققان از همان زمان گوشزد کرده بودند که طبقه متوسط در معرض خطر ابتلابه این مشکلات هستند. در این تحقیق روشن شد از هر 3 کودک هندی که در مدرسه های ملی تحصیل می کنند یک نفر از چاقی رنج می برد در حالی که در مدرسه های دولتی این آمار یک به 10 است.

افزایش طبقه متوسط در آسیا از سویی بازاری وسیع و گسترده برای فست فود فراهم کرده و از سوی دیگر مسوولان این کشورها را با خطر ابتلابه بیماری هایی چون چربی خون، فشار خون بالاو دیابت روبه رو کرده است. / خبرگزاری فرانسه