آرشیو سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۵۴
صفحه آخر
۲۰
روزانه ها

جهان در آستانه 7 میلیاردی شدن

بهاره صفوی

از قرون وسطی و دوران مرگ و میر سیاه به این سو، جمعیت زمین همواره در حال افزایش بوده و طی یکصد سال گذشته به اوج خود رسیده است. در واقع با وجودی که چند سالی است سیاست کاهش زاد و ولد در بیشتر کشورهای در حال توسعه مطرح بوده، اما این موضوع نتوانسته در روند رو به رشد منحنی صعودی جمعیت جهان، تغییری ایجاد کند. بنابراین خیلی عجیب نیست که بشنویم طبق برآوردهای سازمان ملل، امسال 7 میلیاردمین انسان، حدود 9 آبان (31 اکتبر) در جایی از زمین متولد خواهد شد. البته با وجودی که سازمان ملل، تاریخ تولد این کودک را 9 آبان امسال تخمین زده، اداره آمار آمریکا معتقد است برای تولد 7 میلیاردمین انسان باید تا بهمن امسال صبر کرد.

اما چه کسی 7 میلیاردمین کودک زمین خواهد بود؟ آژانس بین المللی حمایت از کودکان روی استان پرجمعیت اوتارپرادش در کشور هند به عنوان محل زندگی 7 میلیاردمین انسان شرط بندی کرده و قصد دارد در حرکتی جالب به منظور جلب توجه عمومی نسبت به مشکل سقط جنین جنسیتی در هند، یک شناسنامه کودک دختر را در تاریخ 9 آبان در این منطقه صادر کند.

سازمان ملل همچنین برای جمعیت آینده زمین حدس و گمان های دیگری ارائه داده و در گزارشی اعلام کرده است، 8 میلیاردمین نفر ساکن زمین، احتمالادر سال 2025 به دنیا خواهد آمد. براساس این گزارش 9 میلیاردمین انسان کمی قبل از سال 2050 متولد شده و رکورد جمعیت 10 میلیارد نفری نیز، در سال 2100 خواهد شکست.

سازمان ملل در حالی روز گذشته احتمال قریب الوقوع تولد 7 میلیاردمین نفر ساکن زمین را اعلام کرد که از مدت ها پیش رسیدن به چنین جمعیتی پیش بینی شده بود، به طوری که شعار روز جهانی جمعیت امسال هم براساس همین پیش بینی تعیین شده بود.

در این میان یک معادله ساده و قدیمی اما نگران کننده میان محیط زندگی، غذا و انرژی وجود دارد. این عوامل در واقع 3 ضلع یک مثلث محدود هستند که در نهایت پایان خواهند یافت. این در حالی است که جمعیت زمین روزبه روز افزایش پیدا می کند و در نتیجه پاسخ به این پرسش اساسی که چگونه می توان با وجود چنین منابع محدودی، پاسخی مناسب برای نیازهای در حال افزایش جهان پیدا کرد، بیش از هر زمان دیگری پیچیده شده است.