آرشیو سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۵۴
صفحه آخر
۲۰

از دور از نزدیک

جانداران درحال کوچک شدن هستند

زیست شناسان سنگاپوری در بررسی های خود نشان دادند که به دلیل افزایش دما و گرم شدن زمین اندازه گیاهان و حیوانات در حال کوچک شدن است.

محققان دانشگاه سنگاپور دریافتند که تغییرات آب و هوایی در حال کوچک کردن ارگانیسم های زنده از گیاهان تا شکارچیان بزرگ زنجیره غذایی است و در آینده ای نزدیک این فرآیند می تواند حتی برای تغذیه انسان نیز عواقب وخیمی به دنبال داشته باشد.

این مطالعات نشان داده اند که بسیاری از گونه ها در پاسخ به گرمای جهانی درحال تغییر دادن گستره جغرافیایی خود هستند و به سمت ارتفاعات مهاجرت می کنند.

جنبه دیگر واکنش جانداران به افزایش دما، کاهش ابعاد ارگانیسم های زنده است. این تغییر اندازه اول در میان ارگانیسم های ساده تری چون فیتوپلانکتون ها دیده شد و بعد به مرجان ها، لاک پشت ها و قورباغه ها رسید و سرانجام در بین پستانداران بزرگی چون گوزن ها و خرس های قطبی شایع شد.

دانشمندان با مطالعه روی فسیل ها و تازه ترین تحقیقات درباره تغییرات اندازه حیوانات خونگرم و خونسرد، یک سری اطلاعات را جمع آوری و به این ترتیب کشف کردند که این کوچک شدگی می تواند با تغییرات آب و هوایی و افزایش دی اکسیدکربن در اتمسفر ارتباط داشته باشد. / مهر

ساخت موتورسیکلتی که با مدفوع کار می کند

یک شرکت ژاپنی موتورسیکلتی ابداع کرده است که از مدفوع انسان به عنوان سوخت استفاده می کند!

این ابداع که «دوچرخه توالت نئو» نام دارد، توسط شرکت توتو ساخته شده و از یک توالت اصلاح شده و یک آزمایشگاه سیار برای پردازش سوخت استفاده می کند. جالب این که از راننده خواسته شده است در سفرهای خود، تا جای ممکن از این توالت استفاده کند تا سوخت مورد نیاز برای نیرو دادن به دستگاه تامین شود. شرکت توتو امیدوار است که این دستشویی سیار که از حداکثر سرعت 80 کیلومتر در ساعت برخوردار بوده، بتواند به کاهش 50 درصدی انتشار دی اکسیدکربن در 6 سال آینده کمک کند.

این موتور که از 3 چرخ برخوردار است اکنون در حال انجام یک تور 965 کیلومتری در اطراف ژاپن است که از مقر اصلی شرکت در شهر کیتاکیوشو آغاز شده و قرار است دوم نوامبر این تور در توکیو به پایان برسد. / ایسنا