آرشیو سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۵۴
جامعه
۱۷

سیگارهای خارجی به مواد رادیواکتیویته آلوده هستند

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: براساس پژوهش انجام شده در یکی از کشورهای پیشرفته، سیگارهای خارجی به ماده رادیواکتیویته آلوده هستند.

دکتر محمدرضا معدنی در گفت وگو با ایسنا، افزود: اگر استانداردها در تولید محصولات داخلی رعایت نشود ممکن است این سیگار ها نیز دچار چنین آلودگی هایی باشند چون سیگارهایی که کیفیت پایینی دارند باعث می شوند که فرد سیگاری به جای 30 سال طی 15-10 سال بعد از استعمال سیگار به سرطان مبتلاشوند.

این وضعیت نشان دهنده نبود نظارت کافی در زمینه تولید سیگار است.وی اظهار کرد: در برخی کشورهای همسایه از برندهای سیگارهای ایرانی کپی برداری می شود و به اسم این برندها، سیگارهای بسیار نامرغوبی را با کمترین قیمت در ایران می فروشند.

معدنی با بیان این که طی سال های اخیر نه تنها استعمال سیگار در ایران کاهش نیافته بلکه افزایش پیدا کرده است، گفت: افزایش استعمال دخانیات از ناهماهنگی بین سازمان ها و تعلل در اجرای قانون جامع کنترل دخانیات نشات می گیرد به گونه ای که در سال 85، سالانه 50 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شد اما در حال حاضر این آمار به 62 میلیارد نخ سیگار رسیده که 25 تا 30 میلیارد نخ آن قاچاق است