آرشیو سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۵۴
سلامت
۱۶

زنان یائسه روزانه 4 لیوان شیر بخورند

یک محقق در زمینه بررسی کیفیت شیر گفت: زنانی که در سن یائسگی قرار دارند، باید روزانه 4 لیوان شیر یا لبنیات کم چرب مصرف کنند تا نیاز کلسیمی بدنشان تامین شود.

عزیزالله کمال زاده در گفت و گو با فارس افزود: در دوران یائسگی نیاز کلسیم بدن به 2 برابر می رسد و زنانی که در سن یائسگی قرار دارند، باید روزانه 4 لیوان شیر یا لبنیات کم چرب مصرف کنند تا نیاز کلسیمی بدن تامین شود.

وی گفت: بهترین منبع کلسیم، شیر است و به دلیل محلول بودن املاح کلسیمی، وجود فسفورپروتئین ها، کازئین، ویتامین D و لاکتوز قابلیت جذب کلسیم شیر بسیار بالاست و حدود 2 برابر منابع دیگر کلسیم مانند قرص های مکمل کلسیم، آب های معدنی و منابع گیاهی کلسیم دارد.

این محقق و مشاور ارشد در زمینه بررسی کیفیت شیر افزود: در صورتی که برخی افراد به هر دلیلی نتوانند روزی 4 لیوان شیر مصرف کنند، می توانند روزانه 2 لیوان شیر، یک واحد ماست و یک واحد پنیر (حدود 50 گرم پنیر) مصرف کنند تا میزان کلسیم مورد نیاز برای فعالیت های روزانه از طریق وعده های غذایی تامین شود و بدن برای تامین کلسیم مورد نیاز به منابع ذخیره ای مثل دندان ها و استخوان ها رجوع نکند.به این ترتیب از پوکی استخوان جلوگیری می شود و سرعت ابتلابه پوکی استخوان کاهش می یابد