آرشیو سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۵۴
ماشین
۱۲

نوستالژی: ژیان!

امیرحسین برخورداری

سال 1930، سیاستمدار کمونیست فرانسه، جکوئس داکلاس نتایج تحقیقاتش را از جمعیت روستایی فرانسه که در آن زمان غالب جمعیت فرانسه را تشکیل می دادند در اختیار سیتروئن قرار داد. شرکت سیتروئن نیز بر پایه این تحقیقات پروژه «چتری روی 4 چرخ» را آغاز کرد که هدف کلی آن طراحی خودرویی با امکان حمل دو سرنشین با 100کیلوگرم محصولات کشاورزی برای پیمایش مسیری با حداکثر سرعت 60 کیلومتر در ساعت تا شهر بود.

مصرف سوخت آن باید حدود 3 لیتر در 100 کیلومتر باشد تا استفاده از آن برای جامعه کشاورزی مقرون به صرفه شود و از همه مهم تر باید سیستم تعلیق خیلی خوبی می داشت تا یک کشاورز موقع حمل تخم مرغ هایش به شهر نگرانی از شکستن آنها نداشته باشد. سیتروئن 2CV در اواسط مهر 1327 خورشیدی برپایه همین تفکرات شکل گرفت و به بازار معرفی شد.

آمریکایی ها به آن قوطی حلبی و انگلیسی ها به آن اردک کوچولو می گفتند. یوگسلاوی ها آن را کوچولوی عجیب خطاب می کردند و اسپانیایی ها لقب 2 اسب را به آن اعطا کرده بودند اما این نیش و کنایه ها که لیستی بلند بالادر سرتاسر دنیا دارند، هرگز مانع عرضه 42ساله این محصول و تولید 5 میلیون دستگاه آن نشدند. تولید سیتروئن 2CV در ایران از سال 1347 هجری شمسی آغاز شد. تولید این خودرو تا سال 1359 ادامه داشت و اولین مرحله طراحی خودرو بومی در ایران نیز روی این اتومبیل کوچک با ارائه مدل های مهاری و پیکاپ آغاز گردید.

مدل اولیه این خودرو به صورت تک چراغ و سیستم استارت هندلی به بازار عرضه می شد تا بتواند طیف بیشتری از مردم طبقه فقیر را به سمت خود جذب کند اما با افزایش الزامات ایمنی، این خودرو نیز به امکانات استاندارد تری مجهز شد و تولید آن تا سال 1369 برپایه همان طراحی اردک گونه اش ادامه یافت.

صبر کنید! ژیان هنوز زنده است. سیتروئن قصد دارد تا با معرفی سیتروئن DS2 که خودرویی در ابعاد ژیان است، یاد و خاطره ارزشمند ترین خودرو کلاسیکش را حفظ کند. این خودرو هر چند با ایدئولوژی ژیان اولیه که با طراحی خودرویی برای مردم روستایی بود، ساخته نخواهد شد اما همچنان درب صاف و شیب دار عقب ژیان را پس از گذشت بیش از 62 سال از تولید اولین نمونه آن در خود حفظ خواهد کرد. راستی آیا شما هم خاطره ای به یادماندنی از سواری با این غرنده کوچک را در ذهنتان ثبت کرده اید؟