آرشیو شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۲۰
فرهنگ و هنر
۲۷
قاب

نثر او

در سال 1352 در تهران متولد شد. فارغ التحصیل مهندسی مکانیک است و مدتی سردبیری سایت لوح ارگان نویسندگان ادبیات پایداری را برعهده داشت اما در پائیز 84 استعفا داد. رضا امیرخانی، نویسنده خوش قلمی است که آثارش همواره در رده پرفروش های حوزه نشر قرار داشته و تا به حال بیش از 400 هزار نسخه از کتاب هایش به فروش رسیده است.

وی داستان نویسی است که در اواسط دهه 70 با کتاب «ارمیا» پا به عرصه نویسندگی گذاشت و خیلی زود در این عرصه به چهره ای شناخته شده تبدیل شد. مجموعه داستان های کوتاه «ناصر ارمنی» دومین اثر وی بود که در سال 78 منتشر شد.

رمان «من او» که چاپ سی و سوم آن در بازار نشر وجود دارد، سومین اثر او است که در سال 1378 منتشر شد و برخی آن را بهترین کتاب این نویسنده می دانند.

امیرخانی که چند روز پیش مهمان برنامه «پارک ملت» بود، با انتقادات صریح و منطقی درخصوص ممیزی کتاب گفت: من اهل غر زدن نیستم و با زخمی که از ممیزی دارم، کنار آمده ام. او می گوید: معیشت زندگی ام از راه نویسندگی است. البته این که نویسنده ای از همین راه امرار معاش کند، شدنی است اما پس از سال ها و آن هم به شرط اقبال.

«ازبه»، «نشت نشا» و «بیوتن» از دیگر آثار این نویسنده است که هر کدام از این کتاب ها به موضوعاتی چون جنگ تحمیلی، ریشه یابی مهاجرت نخبگان و سختی های زندگی در دوران جنگ و بعد از آن پرداخته است.

«جانستان کابلستان» آخرین کتاب این نویسنده حاصل سفرش به کشور افغانستان است. وی این روزها مشغول نوشتن رمان «قیدار» است که به گفته خودش برای سال آینده آماده چاپ خواهد شد.