آرشیو دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰، شماره ۴۹۲۲
نمودار سلامت
۱۶

هشدارهای جهانی برای شناسایی قاتل خاموش

اندیشه راد

همه مردم و حیوانات درمعرض خطر مسمومیت با CO هستند. گروه های خاصی از افراد بیشتر در معرض خطر این قاتل خاموش هستند، از این دسته افراد می توان به جنین زنان باردار، نوزادان و افراد مبتلابه بیماری های قلبی مزمن، کم خونی، مشکلات تنفسی اشاره کرد.

تحقیقات محققان این شاخه علمی نشانگر این است وقوع این نوع مرگ ها تنها مختص کشورهای جهان سوم نیست بلکه این قاتل با شروع فصل سرد حتی می تواند به خانه ساکنان پیشرفته ترین کشورهای جهان نیز رخنه کرده و جان افراد ساکن در آن خانه ها را به خطر بیندازد. این قاتل درست زمانی گام درخانه، محل کار و... می گذارد که دچار یک نوع بی توجهی نسبت به وسایل گرمازا در محل سکونت شویم.

به طور مثال در کشور امریکا سالانه بیش از400 نفر در اثر مسمومیت با این گاز ناخواسته می میرند. بیش از 20 هزار مراجعه به اتاق های اورژانس و بیش از 4 هزار نفر به علت مسمومیت با مونوکسید کربن در بیمارستان های این کشور بستری می شوند.

باید تاکید کرد بیشترین قربانیان این قاتل خاموش در جهان افراد بالای 65 سال هستند.

چگونه می توان از مسمومیت با مونوکسیدکربن در منازل جلوگیری کرد

هرگز از اجاق گاز برای گرم کردن خانه استفاده نکنید. این حرکت باعث ورود مونوکسید کربن به داخل خانه می شود. هرگز ازکوره زغالی درخانه استفاده نکنید یا برای کباب درست کردن، فضای داخلی خانه را انتخاب نکنید.

سوزاندن زغال چوب در فضای بسته خانه یعنی صدا کردن قاتل خاموش و دعوت از او برای تهدید جان اعضای خانواده، بخاری های قابل حمل یکی دیگر از موارد ممنوع برای استفاده در فصل سرما هستند این بخاری ها استاندارد نداشته و تنها خطر گرفتارشدن در دام گازی بی نشانه را به ما نزدیک تر می کنند.