آرشیو یکشنبه ۸ آبان ۱۳۹۰، شماره ۷۳۹۹
دیپلماتیک
۸

مقامات کنگره آمریکا خبر دادند: طرح کاخ سفید برای فروش جنگنده های جدید به ترکیه

مقامات کنگره آمریکا از طرح پیشنهادی کاخ سفید برای فروش یک سری جنگنده های نظامی جدید به ترکیه و انتقال آنها به خاک این کشور در آینده ای نزدیک خبر دادند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات آمریکایی اعلام کردند: دولت «باراک اوباما» در حال مشورت با کنگره در خصوص یک پیشنهاد غیرعادی برای انتقال جنگنده های آمریکایی به ترکیه است.

بنا بر این گزارش، ترکیه که یکی از متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به حساب می آید، به دنبال جنگنده های موسوم به «ای.ایچ- 1 سوپرکبرا» بوده تا جایگزین آن جنگنده هایی شود که در درگیری های دراز مدت علیه نیروهای پ.ک.ک از دست داده بود. یکی از مقامات کنگره آمریکا اعلام کرد: بر اساس طرح پیشنهادی دولت آمریکا قرار است دستکم 3 جنگنده «ای.ایچ- 1 دابلیو» از موجودی کنونی به آنکارا منتقل شود. این مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، تاکید کردند: چنین طرحی برای خارج کردن تسلیحات و تجهیزات نظامی از زرادخانه آمریکا کمی عجیب به نظر می رسد. بنا بر این گزارش، ترکیه پیش از این در دهه 1990 تعداد 10 عدد از این نوع بالگردهای آمریکایی را خریداری کرده بود. بر اساس قانون کنترل صادرات تسلیحات در آمریکا، دولت این کشور موظف است قبل از اینکه به انتقال تسلیحات مهم به کشورهای متحد ناتو اقدام کند، دستکم باید از 15 روز قبل کنگره را از چنین اقدامی مطلع سازد. البته هنوز معلوم نیست که کاخ سفید چه زمانی قصد دارد چنین اطلاعیه ای را برای کنگره صادر کند، چرا که هنوز جلسات مشاوره در این زمینه با مقامات کنگره ادامه دارد.