آرشیو چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰، شماره ۳۲۷۲
فرهنگ و هنر
۵

اشیای تاریخی جیرفت رونمایی می شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور از رونمایی 18 شیء تاریخی جیرفت که چندی پیش با رای دادگاه انگلستان به ایران تحویل داده شد، به میزبانی موزه ملی خبر داد.

روح الله احمدزاده کرمانی در حاشیه مراسم تودیع «محمدابراهیم لاریجانی» و معارفه «محمدحسین فراهانی» به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: یکی از مهم ترین حوزه های کاوش های باستان شناسی، حوزه تمدنی جیرفت است که طبق نظر متخصصان حوزه باستان شناسی، خاستگاه تمدن های بزرگ جهان به شمار می آید.

وی افزود: براساس پژوهش هایی که در یک پروسه زمانی 5 تا 6 سال صورت گرفت، طی 6 فصل حفاری به اطلاعات مناسبی در مورد ساختار اجتماعی و فرهنگی جیرفت دست یافتیم.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور کاوش ها و حفاری های غیرمجازی که طی سال های 79 تا 82 انجام شد زمینه ساز خروج بخشی از اشیای حوزه تمدنی جیرفت از مرزهای آبی و خاکی ایران شده بود.

احمدزاده کرمانی با اشاره به خروج غیرقانونی 18 قلم از اشیای تاریخی جیرفت به کشور انگلستان گفت این اشیا در حراجی برکت لندن به نمایش درآمد. براساس شکایت سازمان میراث فرهنگی و پس از سال ها پیگیری حقوقی و دیپلماتیک برای جلوگیری از حراج این اشیای ارزشمند تاریخی، سرانجام دادگاه انگلستان با مستندات ارائه شده به بازگرداندن آثار جیرفت به ایران رای داد و چند روز پیش این اشیا طی یک پروتکل و با حضور مقامات کشور وارد ایران شد.

احمدزاده کرمانی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر بازگرداندن الواح گلی هخامنشی به کشور گفت: دادگاه آمریکا نیز در خصوص بازگرداندن این الواح رای را به نفع ایران صادر کرده اما متاسفانه مطلع شدیم الواح هخامنشی از سوی پلیس این کشور توقیف شده است. به گفته وی توقیف این الواح مبنای حقوقی ندارد و کارشناسی شده نیست و خارج از عرف و قوانین بین المللی انجام شده است.