آرشیو چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰، شماره ۳۲۷۲
اقتصادی
۴

وزیر نفت:ایران بزرگ ترین دارنده ذخایر نفت و گاز جهان است

وزیر نفت اعلام کرد ایران با احتساب مجموع ذخایر نفت و گاز، بزرگ ترین دارنده ذخایر هیدروکربوری جهان است.

به گزارش مهر، رستم قاسمی دیروز در نشست اتاق بازرگانی تهران از روسیه و عربستان به عنوان سایر کشورهای بزرگ دارنده مجموع ذخایر نفت و گاز جهان یاد کرد و افزود: با این وجود در مجموع برداشت نفت و گاز در مقام چهارم یا پنجم جهان هستیم و در صادرات نفت و گاز طبیعی نیز مقام هفتم یا هشتم جهان را داریم.

وی تصریح کرد: افزایش ظرفیت تولید نفت خام ایران در برنامه پنجم با هدف تولید فرآورده های نفتی با ارزش افزوده بالاو افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور صورت می گیرد.

وزیر نفت با اشاره به ارائه جزئیات برنامه افزایش تولید نفت و گاز ایران به مجلس و دولت، از افزایش 2 برابری تولید گاز ایران در برنامه پنجم توسعه خبر داد.

وی با بیان این که در حال حاضر به طور متوسط روزانه 630 تا 650 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در ایران تولید می شود، گفت: مطابق با اهداف برنامه پنجم توسعه باید ظرفیت تولید گاز ایران تا سال 1393 به یک میلیارد و 470 میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.قاسمی با اعلام این که بخش عمده افزایش تولید گاز ایران با توسعه میادین مشترک همچون پارس جنوبی و برخی از میادین دریایی ایران در خلیج فارس افزایش می یابد، تصریح کرد: یکی از مهم ترین ویژگی های اجرای برنامه پنجم توسعه در صنعت نفت افزایش تولید نفت و گاز با محوریت توسعه میادین مشترک و مرزی است.