آرشیو شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۹۵
اقتصادی
۴

ارز مورد نیاز واردکنندگان به هر میزان تامین می شود

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه ای اعلام کرد: بازخرید تمام یا قسمتی از ارزهای فروخته شده به متقاضیان با نرخ خرید رسمی ارز در سرزمین اصلی در روز مراجعه متقاضی به بانک خواهد بود.

گزارش ایرنا به نقل از بخشنامه بانک مرکزی خطاب به بانک های ملی، توسعه صادرات، سپه، کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن، صادرات ایران، ملت، تجارت و رفاه کارگران حاکی است: فروش ارز به هر میزان امکان پذیر بوده و مبلغ مربوطه به همان میزان به حساب ارزی مفتوحه با مکانیزم تعیین شده صورت می گیرد.بخشنامه مذکور مورخ 16 آذر از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی صادر شده است.در بخشنامه مذکور یادآور شده است، بانک مرکزی در دهم آذرماه جاری نیز طی بخشنامه ای به 10 بانک کشور مکانیزم فروش ارزهای رایج در شبکه بانکی کشور را مشخص ساخته و به واردکنندگان کالاو خدمات اطمینان داده که بانک های عامل موظف شدند ارز مورد تقاضای گروه مذکور را به هرمیزان جهت مصارفی که در آینده خواهند داشت، به فروش برسانند.

بانک مرکزی در هفته های اخیر و درپی افزایش تقاضای سفته بازانه ارز سیاست های جدیدی را برای تخصیص ارز به متقاضیان واقعی و واردکنندگان کالابه کشور در پیش گرفته است. بانک مرکزی امیدوار است به کمک این سیاست ها ضمن تامین تقاضای وارد کنندگان، مشتریان غیر واقعی ارز را نیز از این بازار خارج کند. با این حال برخی از فعالان بازار ارز کماکان حضور در این بازار و کسب منافع از نوسانات قیمتی آن را به سایر فعالیت های اقتصادی ترجیح می دهند.