آرشیو شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۹۵
اقتصادی
۴

اتحادیه اروپا از تحریم نفتی ایران کوتاه آمد

پیش نویس نشست اتحادیه اروپا روز گذشته در حالی فاش شد که این اتحادیه خواستار تحریم های بیشتر علیه ایران شده، اما هیچ اشاره ای به تحریم های نفتی علیه ایران در آن مشاهده نمی شود.

به گزارش فارس، در این پیش نویس آمده است که وزرای اتحادیه اروپا باید تمامی تلاش خود را به کار گیرند تا تحریم های موجود علیه ایران را تشدید کنند و این اقدامات ضدایرانی را برای خود در اولویت قرار دهند. در این پیش نویس همچنین آمده است که تحریم ها علیه ایران نباید دیرتر از زمان برگزاری نشست بعدی اتحادیه اروپا که قرار است در ژانویه 2012 برگزار شود، افزایش و گسترش یابد. در حالی که از افزایش تحریم ها در این پیش نویس سخن به میان آمده است، اما هیچ گونه اشاره ای به احتمال تحریم های نفتی علیه ایران- که هفته پیش مورد حمایت فرانسه قرار گرفته بود، ولی با مخالفت هایی از جانب یونان و تردیدهایی از جانب ایتالیا که به نفت ایران وابسته هستند روبه رو شده بود - نشده است.

هفته گذشته وزرای اتحادیه اروپا همراه یکدیگر به توافق رسیدند تا ممنوعیت های پرواز برای 37 نفر از مقامات ایرانی و 143 موسسه و شرکت مرتبط با ایران به وجود آورند و دارایی برخی مقامات ایرانی را مسدود کنند به این امید که به ایران به خاطر داشتن برنامه هسته ای اعمال فشار کنند. پیش نویس فاش شده اتحادیه اروپا همچنین انتقاداتی از دولت سوریه مطرح کرده است و تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل را موظف کرده تا اقداماتی علیه سوریه اتخاذ کنند و روسیه و چین تا به حال قطعنامه های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه سوریه را در شورای امنیت سازمان ملل متحد وتو کرده اند.