آرشیو شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰، شماره ۳۲۹۵
جهان
۶

مهلت یک هفته ای به صالح برای ترک یمن

سایت حشد نت، وابسته به حزب دموکراتیک شعب از مهم ترین هم پیمانان حزب کنگره حاکم در یمن اعلام کرد عبد ربه منصور هادی، معاون رئیس جمهوری یمن به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری مستعفی این کشور دستور داده تا ظرف یک هفته یمن را ترک کند. بنابر این گزارش، این اقدام عبد ربه منصور هادی پس از آن صورت می گیرد که جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل به یمن به وی اطمینان داده که جامعه جهانی از وی حمایت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، خروج عبدالله صالح از کشور تحت پوشش معالجه خواهد بود و وی احتمالابه آمریکا، آلمان و یا عربستان خواهد رفت. در همین راستا منابع دیپلماتیک غربی در صنعا فاش کردند که عبدالله صالح طی چند روز آینده صنعا را به مقصد آمریکا ترک خواهد کرد. بنا به گفته این منابع، آمریکا به علی عبدالله صالح ویزای ورود به این کشور را داده است و آلمان نیز ویزایی برای رئیس جمهور یمن صادر کرده تا برای معالجه به این کشور سفر کند، اما امکان این که وی دوباره به یمن بازگردد وجود دارد.

در همین حال جمال بن عمر روز پنجشنبه وارد صنعا شد تا روند انتقال قدرت در این کشور هر چه زودتر انجام گیرد. وی به محض ورود به فرودگاه صنعا در گفت وگو با خبرگزاری یمن اعلام کرد که دولت باید نقش مهمی را در برقراری امنیت و بازسازی اقتصاد کشور داشته باشد. قرار است امروز (شنبه) دولت جدید یمن به ریاست محمد سالم باسندوه سوگند یاد کند. گفته می شود برای نخستین بار در تاریخ یمن سه زن از اعضای این دولت خواهند بود. این سه از چهره های روشنفکر و انقلابی این کشور به شمار می روند. در روز گذشته شهرهای یمن شاهد تظاهرات گسترده مردم در حمایت از انقلاب شان بود.به گزارش ایرنا، مردم یمن روز گذشته در حرکتی اعتراضی به نام صف آرایی انقلابی، بعد از نمازجمعه تظاهرات کردند. حمزه الکمالی یکی از رهبران جنبش تغییر جوانان در صنعا در همین رابطه گفت: تظاهرات جوانان انقلابی به منظور تاکید بر ادامه انقلاب تا تحقق همه اهداف و در راس آن سقوط باقی مانده های نظام علی عبدالله صالح و تحویل مجرمان و فاسدان به دادگاه های عدالت است. روز پنجشنبه نیز تظاهرات کنندگان با سر دادن شعار با قاتل مشارکت نکنید اعتراض خود را به تشکیل دولتی بیان کردند که متشکل از مخالفان و اعضای حزب کنگره مردمی به ریاست عبدالله صالح است.