آرشیو یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰، شماره ۲۰۰۹۳
اخبار خارجی
۱۶

ژنرال آمریکایی نسبت به وقوع ناآرامی در اروپا هشدار داد

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نسبت به فروپاشی اتحادیه اروپا و وقوع ناآرامی های اجتماعی در این قاره هشدار داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، ژنرال «مارتین دمپسی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا جمعه طی گفت وگو با خبرنگاران ضمن ابراز تردید درباره نتیجه بخش بودن تلاش های سران اتحادیه اروپا برای حل بحران اقتصادی تصریح کرد: «منطقه یورو با خطر بزرگی مواجه است... معلوم نیست تدابیر اتخاذ شده از سوی رهبران اروپا قادر به متصل کردن بلوک های اروپایی به یکدیگر باشد. ما فوق العاده نگران حیات یورو هستیم.»

وی در ادامه تصریح کرد: «این اوضاع می تواند به بروز ناآرامی های اجتماعی و فروپاشی اتحادیه اروپا منجر شود.»

این اظهارات پس از پایان اجلاس دو روزه سران اتحادیه اروپا (پنجشنبه و جمعه گذشته) در بروکسل بیان می شود که برای ادامه اعمال تدابیر ریاضت طلبانه و اصلاح پیمان لیسبون با هدف برون رفت از بحران عمیق اقتصادی برگزار شد. در این اجلاس انگلیس با وتوی طرح اصلاح پیمان باعث عمیق تر شدن نگرانی های بی پایان کشورهای اروپایی شد. در این اجلاس که بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت همچنین، 26 کشور از 27 عضو اتحادیه نسبت به پیوستن به «بسته جدید مالی» برای حل و فصل بحران اقتصادی ابراز تمایل کردند.

یادآور می شود طی ماه های اخیر شخصیت های سیاسی و اقتصادی و علمی زیادی اظهارات مشابه اظهارات این ژنرال آمریکایی را به زبان رانده اند. به اعتقاد این تحلیلگران، نظام سرمایه داری دیگر پاسخگوی نیاز زمان حاضر نیست لذا دنیا به زودی شاهد پیوستن نظام سرمایه داری به سرنوشت نظام کمونیستی خواهد بود؛ در این بین فروپاشی پول واحد یورو جای خود را دارد.

در همین رابطه مجله آمریکایی تایم نیز نوشت رهبران اروپایی در اجلاس بروکسل به بهای حفظ یورو اتحادیه اروپا را از هم فرو خواهند پاشید. به گزارش ایرنا، این مجله آمریکایی نوشت: در اجلاس بروکسل هر چند رهبران بر سر راهکاری توافق کردند که می تواند به نوعی باعث نجات واحد پول یورو شود اما این رویداد حتی در صورت وقوع (نجات یورو) باعث نجات اتحادیه اروپا نخواهد شد. به عبارتی دیر یا زود دنیا شاهد فروپاشی اتحادیه اروپا خواهد بود.