آرشیو چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۶۲
سیاسی
۲

کدخدایی: در شورای نگهبان به هیچ وجه به دنبال تغییر قانون اساسی نیستیم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص بیانات مقام معظم رهبری در زمینه ضرورت نوسازی نظام، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم شکل نهادهای سیاسی حکومت را عوض کنیم الزاما این نوسازی ها نیازمند اصلاح قانون اساسی نیست و گاهی اوقات اصلاح روش های نهادها هم می تواند نوسازی را دربرداشته باشد و به نوسازی کمک کند.

عباسعلی کدخدایی افزود: از اینکه در نهادهای رسمی نظام یک اراده جدی و مصمم برای اصلاح قانون اساسی باشد اطلاعی ندارم اما به طور قطع، در شورای نگهبان اقدام خاصی انجام نشده است.

کدخدایی در عین حال خاطرنشان کرد که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت خوبی برخوردار است و باید به روح موسسان این قانون اساسی بخصوص شهید بهشتی درود بفرستیم، چرا که عبارت های ذکر شده در این قانون، بسیار مدبرانه، دقیق و کارشناسی شده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: با وجود این، ممکن است ابهامی هم وجود داشته باشد که قانون اساسی براساس اصل 98 به شورای نگهبان اختیار داده است که از طریق تفسیر قانون، این ابهام رفع شود.

کدخدایی در ادامه اظهار داشت: اگر از من نظر کارشناسی بخواهید، می گویم قانون اساسی خوب قانونی است که بتوانیم از تمام ظرفیت آن بدون ورود اصلاحیه استفاده کنیم. وی تاکید کرد: نباید بی جهت و با کوچکترین اختلاف به سراغ اصلاح قانون اساسی برویم.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: اگرچه اصلاح قانون اساسی ممکن است مشکلی را حل کند اما گاهی اوقات هزینه های سیاسی زیادی را برای نظام های مختلف دارد حتی در کشورهایی که قانون اساسی آنها از قدمت بیشتری برخوردار است، دچار کمتر تغییری شده اند و از ظرفیت همان قانون اساسی با ارائه تفاسیر به روز استفاده کرده اند.

کدخدایی گفت: نگاه من این است که حتی المقدور کمتر سراغ اصلاح قانون اساسی برویم و حتی المقدور ابهامات را با تفاسیر حل کنیم.