آرشیو شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۶۴
فرهنگ و هنر
۹

مولانا از بلخ تا قونیه بررسی می شود

کنفرانس بین المللی «از بلخ تا قونیه» از امروز با حضور اساتید ایرانی و خارجی در تالار رسول اکرم(ص) دایرئ المعارف بزرگ اسلامی برگزار می شود، که طی دو روز و با انجام نشست های تخصصی، آثار و اندیشه های مولوی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

به گزارش در این کنفرانس که از امروز آغاز به کار می کند، دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به عنوان سخنران افتتاحیه به بیان جلوه هایی از اندیشه و آثار مولوی می پردازد و در ادامه چهار نشست تخصصی برگزاری می شود.

بنا بر این گزارش در جلسه اول که استاد «اصغر دادبه» ریاست آن را بر عهده دارند، سید حسین نصر از دانشگاه جورج واشنگتن امریکا از طریق ویدئو کنفرانس، محمدعلی موحد دبیر علمی افتخاری کنفرانس با موضوع «ای که درون جان من تلقین شعر می کنی»، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن با موضوع «غزلسرایی مولانا و سوررئالیسم اروپایی» سخنرانی خواهند کرد.

در نشست دوم و سوم این همایش نیز اساتیدی چون صادق سجادی، فتح الله مجتبایی، جاوید مجددی از دانشگاه «راتگرز» امریکا، کریم زمانی، توفیق هاشم پور سبحانی، دکتر صفر عبدالله و لئونارد لوییسن استاد دانشگاه اکستر انگلیس به سخنرانی می پردازند. همچنین در جلسه چهارم نیز که علی میر انصاری ریاست آن را عهده دار است قرار است دو فیلم درباره مولانا جلاالدین بلخی به نمایش درآید. روز دوم کنگره جهانی از بلخ تا قونیه از ساعت 9 صبح روز یکشنبه 27 آذر در تالار رسول اکرم(ص) دایرئ المعارف بزرگ اسلامی آغاز می شود که در آن اساتیدی چون محمد علی موحد، نوید بازرگان، حسن اکبری بیرق، محمد مجتهد شبستری، علی محمدی و «دومینیکو اینجنیتو» استاد دانشگاه آکسفورد انگلیس سخنرانی خواهند کرد.