آرشیو شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۶۴
دانش
۱۰

اخبار کوتاه

ربات انسان نمای چینی، ژاپنی ها را مبهوت کرد

یک روبات انسان نمای ساخت چین در نمایشگاه روبات چونگ کینگ با به چالش کشیدن روبات های مشابه ژاپنی، شگفتی بازدیدکنندگان را برانگیخت. سال ها است که واژه روبات همواره تداعی گر سرزمین آفتاب تابان است. بویژه ساخت روبات های انسان نمایی که ظاهری بسیار شبیه به ظاهر انسان دارند و قادرند حالات چهره یک انسان واقعی را تقلید کنند، در تخصص ژاپنی ها بوده است. اکنون به نظر می رسد که چینی ها در تلاشند در این عرصه به رقابت با ژاپنی ها بپردازند. در این راستا، در نمایشگاه روباتیک «چونگ کینگ» از نمونه آزمایشی یک روبات انسان نمای چینی رونمایی شد که به خاطر شباهت بالایی که به انسان دارد، توانست شگفتی بازدیدکنندگان را برانگیزد.

ساخت نخستین فرستنده تلویزیونی هزار وات در کشور

با تلاش فناوران پارک فناوری پردیس، نخستین فرستنده تلویزیونی با قدرت خروجی هزار وات در کشور تولید شد که به منظور پوشش پخش تلویزیونی دیجیتال مراکز استان ها مورد استفاده سازمان صدا و سیماست.

در ساخت فرستنده تلویزیونی DVBT/H از انتقال دانش فنی یا مهندسی معکوس استفاده نشده و تمامی قطعات به کار رفته در آن در داخل کشور طراحی و تولید شده است. با توجه به کاربری خاص این دستگاه، اصولا دانش فنی و تولید آن به صورت محدود در اختیار چند کشور صنعتی نظیر امریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن است.

نتایج شگفت انگیز مطالعه روی مغز عنکبوت های ریز

تحقیقات دانشمندان موسسه تحقیقات گرمسیری اسمیتسونیان نشان داده که مغز عنکبوت های کوچک به قدری بزرگ است که تمام حفره های بدن این جانور را پر کرده و تا پاهایش ادامه دارد. با کوچک تر شدن عنکبوت ها، اندازه مغز آنها به تناسب بزرگ تر شده و به میزان بیشتری حفره های بدن آنها را می پوشاند. دانشمندان دریافته اند که سیستم عصبی مرکزی عنکبوت های کوچک حدود 80 درصد از بدن آنها از جمله 25 درصد از پاهایشان را پوشش می دهد. در برخی موارد، به خاطر ریزی بیش از حد عنکبوت ها و حجم مغز آنها، بدن این موجودات تغییر شکل داده و محدب می شود. سلول های مغزی به دلیل برخورداری از هسته های حاوی ژن ها، فضا را اشغال کرده است.