آرشیو دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰، شماره ۱۴۲۰
ادب و هنر
۱۵

گزارش تصویری

پیه مونتسه، ایرانشناس معروف ایتالیایی می گوید در کاخ واتیکان تالاری وجود دارد که آن را «رافائل» مشهورترین و بزرگ ترین نقاش دوران رنسانس نقاشی کرده که به آن «مدرسه آتن» می گویند. این نقاشی هماهنگی ایده آلی و آرمانی فلسفه و علوم را به نمایش گذاشته است. در نقاشی رافائل، تصویری از زرتشت که گویی از آسمان آبی در دست دارد و روبه روی او، بطلمیوس جغرافیدان یونانی عهد باستان ایستاده و کره زمین را با دست نشان می دهد، نمایان است. در این تصویر ارسطو هم در کنار افلاطون با انگشت زمین و افلاطون هم با انگشت آسمان را نشان می دهد.

لس آنجلس تایمز: (Cesaria Evora) اورا خواننده مشهور آفریقایی در 70 سالگی فوت کرد. این خواننده زن سیاهپوست هنگامی که موسیقی سنتی جزیره غربی آفریقا «کیپ وارد» را اجرا می کرد بدون کفش روی سن حاضر می شد به همین دلیل اورا سردسته پابرهنه ها می نامیدند. اورا خوانندگی را از زمانی که نوجوان بود، در دهه 1950 آغاز کرد و در سال 2004 برای آلبوم Voz D’Amor برنده جایزه گرمی شد که او را تبدیل به ستاره ای بین المللی کرد.

نمایش خشکسالی و دروغ که از روز پنجشنبه به دلیل پاره ای اصلاحات اجازه اجرا نداشت بعد از اعمال تغییرات از سوی محمد یعقوبی نویسنده و کارگردان و

بازبینی ای که روز یکشنبه توسط شورای نظارت و بازبینی انجام شد با طی روال اداری قرار است از امشب به صحنه برود. در این نمایش باران کوثری، علی سرابی، آیدا کیخایی و پیمان معادی بازی می کنند.