آرشیو چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰، شماره ۴۹۷۴
اجتماعی
۴

رئیس بنیاد ملی نخبگان خبر داد

کاهش چشمگیر خروج المپیادی ها از کشور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اعلام این که شیب خروج نخبگان رشته های علوم تجربی کاهش چشمگیری داشته است، گفت: شیب خروج رشته های علوم تجربی در سال 82، 16 درصد بود که این میزان از سال 82 به بعد به هشت درصد کاهش یافته است.

دکتر نسرین سلطانخواه در نشست نخبگان و استعدادهای برتر دانشگاه ها گفت: بررسی های آماری بنیاد ملی نخبگان طی دوره 15 ساله - سال 76 تا به امروز - در میان 300 نفر اول کنکور علوم تجربی، 500 نفر اول کنکور ریاضی و 100 نفر اول کنکور انسانی نشان می دهد شیب خروج نخبگان در رشته های علوم تجربی در سال های اخیر کمتر شده است.

وی با تاکید بر این که بیشترین خروج نخبگان از کشور در رشته های ریاضی بوده که در سال های اخیر نیز کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: توجه سیاستمداران به بحث نخبگان و استعدادهای برتر کشور، تلاش دانشگاه ها و استادان در جذب نخبگان در مراکز علمی و تحقیقاتی و میل به خدمت در نخبگان و استعدادهای برتر از جمله عواملی است که در کاهش شیب خروج نخبگان از کشور موثر بوده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: این بنیاد ماموریت دارد که از بالاترین سرمایه های کشور که نیروی انسانی نخبه است، حمایت کند تا آماده شوند وظیفه خود را در قبال مردم و کشور به خوبی انجام دهند.

سلطانخواه همچنین گفت: برنامه های حفظ و نگهداری نخبگان در کشور فراهم کردن بسترهای مناسب برای تحصیل و پژوهش نخبگان و سپس جذب و به کارگیری آنهاست که توسط بنیاد ملی نخبگان در حال اجراست.

وی درباره میزان خروج نخبگان المپیادی از کشور نیز اضافه کرد: بررسی آماری بنیاد ملی نخبگان از میان 4 هزار و 120 المپیادی اخیر نشان می دهد شیب خروج این افراد در یک دوره زمانی تا سال 81 حدود 40 درصد بوده که در حال حاضر به 17 درصد کاهش یافته است.