آرشیو چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰، شماره ۴۹۷۴
تولید
۷

گزیده

پیشرفته ترین کارخانه شمش فولادی هفته آینده افتتاح می شود

پیشرفته ترین کارخانه تولید شمش فولادی کشورهفته آینده با حضور مسئولان بلندپایه کشور به طور رسمی به بهره برداری می رسد. کارخانه فولاد هرمزگان که از ماه ها پیش تولید خود را به صورت پیوسته آغاز کرده عریض ترین و سنگین ترین اسلب کشور را تولید می کند. به گفته مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه این کارخانه با همکاری کنسرسیومی

از شرکت های ایرانی- آلمانی (ایریتک – اس.ام.اس دماگ) ساخته شده و در خطوط تولید، سیستم های نرم افزاری و همچنین مهار آلودگی منحصر به فرد به شمار می آید. محمدمسعود سمیعی نژاد تصریح کرد: ظرفیت تولید شمش در فولاد هرمزگان هم اینک 5/1 میلیون تن در سال است که زیرساخت های آن برای تولید سه میلیون تن فولاد خام ایجاد شده و بزودی اجرایی می شود. شرکت فولاد هرمزگان در گذشته، دو واحد 800 هزار تنی تولید آهن اسفنجی را به طور رسمی وارد مدار تولید کرده بود و در روزهای آینده نیز خط پیوسته ذوب و ریخته گری را در برنامه افتتاح دارد. شرکت فولاد هرمزگان در سال گذشته به مزایده گذاشته شد که در نهایت، مبارکه در یک رقابت توانست سهام آن را در اختیار گیرد. این کارخانه در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و در مجاورت بندرعباس واقع شده است.

صادرات سیمان ایران رکورد زد

تا پایان آبان ماه 70 درصد از برنامه صادرات 10 میلیون تنی سیمان کشور در سال جاری محقق شد.

ایران در سال جاری بیشترین حجم صادرات سیمان خود را در تاریخ حیات 70 ساله این صنعت تجربه کرده؛ به طوری که طی هشت ماهه سال جاری بیش از 7 میلیون تن سیمان و کلینکر از کشور به مقصد بازارهای خارجی به ویژه عراق و افغانستان صادر شد.

همچنین ارزش کل صادرات سیمان و کلینکر ایران طی 8 ماهه سال 1390 به حدود 450 میلیون دلار رسید.

به غیر از عراق و افغانستان، کشورهایی مانند ترکمنستان، آذربایجان، روسیه، قزاقستان، قطر و تاجیکستان نیز از دیگر بازارهای صادراتی صنعت سیمان ایران در سال جاری بوده اند. براساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی نشریه بین المللی سیمان، ایران هم اکنون از نظر حجم صادرات سیمان در دنیا در رده دهم قرار دارد.