آرشیو چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰، شماره ۴۹۷۴
طبیعت
۱۵

برگزاری یازدهمین جلسه کمیته راهبری طرح حفاظت از تالاب های ایران

یازدهمین جلسه کمیته راهبری طرح حفاظت از تالاب های ایران با حضور نمایندگان دستگاه های عضو و به ریاست معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد. طرح بین المللی حفاظت از تالاب های ایران با هدف ایجاد سیستم مدیریتی زیست بومی در تالاب ها از سال 2005 در سه تالاب ارومیه، شادگان و پریشان آغاز شد.

اصغر محمدی فاضل، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در تشریح گزارش ارائه شده در جلسه «کمیته راهبری طرح حفاظت از تالاب های ایران» گفت: براساس گزارش ارسالی از مشاور ارشد بین المللی طرح 1/94 درصد از همه فعالیت های برنامه ریزی شده در سال 2011 عملیاتی شده یا در حال اجرا است و میزان فعالیت های انجام نشده 9/2 درصد و فعالیت های معوقه 9/2 درصد گزارش شده است.

وی ادامه داد: نمودار مقایسه ای هزینه طرح از محل اعتبارات ملی و بین المللی در سال های 2005 تا 2011، نشانگر افزایش هزینه بودجه بین المللی طی سه سال اول طرح است. محمدی فاضل افزود: بخش عمده منابع ملی تامین شده برای اجرای این طرح در قالب تامین سهم وزارت جهاد کشاورزی برای عملیاتی شدن فعالیت های برنامه جامع مدیریت دریاچه ارومیه و تا حدودی مربوط به فعالیت های سایت «تالاب پریشان» بوده است. وی گفت: وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست نیز منابع قابل توجهی برای عملیاتی شدن فعالیت های مرتبط با این دستگاه ها در سال 2011 مصوب کرده اند، ولی با توجه به این که تا پایان سال 2011 تخصیص های لازم هنوز صورت نپذیرفته این مبالغ جزو مشارکت مالی این سازمان ها در نظر گرفته شده است.