آرشیو شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰، شماره ۷۴۴۶
سیاسی
۳

واکنش پنتاگون به تهدید ایران به بستن تنگه هرمز

در پی تهدید ایران به بستن تنگه هرمز آمریکا اعلام کرد که هیچ گونه اقدامی را در جهت بستن مهمترین تنگه جهان تحمل نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: این هشدار آمریکا پس از آن اعلام شد که دریادار حبیب الله سیاری در مصاحبه ای اعلام کرد «بستن تنگه هرمز برای نیروهای مسلح ایران واقعا ساده است یا همان طور که ما در ایران می گوییم از آب خوردن هم ساده تر است. »

جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون گفت: اما امروز ما نیازی به انجام این کار نداریم، زیرا دریای عمان را تحت کنترل داریم و می توانیم تزانزیت را کنترل کنیم.

در پاسخ به تهدید ایران در خصوص تنگه ای که بیش از یک سوم نفت جهان از طریق آن جابجا می شود، وی افزود: مداخله در تزانزیت کشتی ها از طریق تنگه هرمز تحمل نخواهد شد.

بنا بر این گزارش آمریکا برای اطمینان از جریان ایمن انتقال نفت در خلیج فارس حضور نظامی دارد و ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین مستقر است.

اظهارات سیاری یک روز پس از آن مطرح شد که محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران روز سه شنبه تهدید کرد اگر غرب تحریم های بیشتری را علیه ایران اعمال کند نیروی دریایی ایران تنگه هرمز را خواهد بست. در عین حال ایران در حال برگزاری رزمایشی 10روزه در خلیج فارس است.