آرشیو دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰، شماره ۳۳۱۵
جهان
۶

عفو بین الملل از ترکیه پاسخ خواست

مسوولان سازمان عفو بین الملل از مقامات دولت ترکیه خواستند هر چه سریع تر تحقیقات مستقلی را درخصوص جزئیات حادثه هوایی اخیر آغاز کنند که موجب کشته شدن 35 نفر از غیرنظامیان کرد شد. این غیرنظامیان هنگام حمله در حال قاچاق سیگار از مرزهای ترکیه و عراق بودند.

به گزارش ایسنا، عفو بین الملل اعلام کرد گزارش ها حاکی از آن است که هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه در منطقه ای به پرواز درآمده بودند که نیروی هوایی این کشور پیش تر هشدار داده بود یک گروه بزرگ از اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در این منطقه در حال انجام عملیات ترویستی هستند.

نیکولاداکورث، مدیر برنامه های اروپا و آسیای میانه در عفو بین الملل دراین باره گفت: باید شرایط عملیات نظامی که در پی آن 35 غیرنظامی و از جمله چند کودک کشته شده اند، بررسی و تحقیقات کاملی در این خصوص انجام شود.

از سوی دیگر، دولت ترکیه در ادامه تلاش های خود برای آرام کردن مردم شهرهای کردنشین اعلام کرد به خانواده قربانیان غرامت خواهد داد.به گزارش فارس، محمد امین نماینده مردم شیرناک از حزب عدالت و توسعه در مجلس با اعلام این مطلب تاکید کرد که این اشتباه قابل بخشش نبوده و وی همراه برخی دیگر از نمایندگان کردتبار مجلس پیگیر این موضوع خواهند بود.این در حالی است که روز شنبه در خلال مراسم تشییع جنازه کشته شدگان حمله هوایی جنگنده های ترکیه، مردم خشمگین منطقه به یکی از مقامات رسمی که برای شرکت در مراسم آمده بود، حمله ور شدند. مقامات آنکارا حمله به مقام رسمی دولت را از اقدامات تحریک آمیز گروه تروریستی پ.ک.ک ارزیابی کردند.