آرشیو دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰، شماره ۳۳۱۵
ایران
۱۵

تولید این محصول به این روش نقش موثری در افزایش درآمد کشاورزان ایفا می کند

تولید انار ارگانیک در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح تولید محصول سالم انار در این استان خبر داد.

به گزارش فارس، مرتضی مرادی افزود: طرح تولید محصول سالم و ارگانیک انار در این سازمان در دست اجراست و با توجه به کاهش خسارت آفت انار و افزایش قیمت محصول سالم و ارگانیک با تایید از موسسه استاندارد، نقش موثری برای افزایش درآمد بهره برداران منطقه ایفا خواهد کرد.

وی گفت: در صورت واگذاری اراضی از سوی اداره کل منابع طبیعی و تکمیل پروژه های تامین آب و آبیاری تحت فشار، طرح توسعه باغات در روستاهای باجگیران، رحیم آباد، دورک، دره عشق و آبشاران سفلی اجرا خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در ادامه از اجرای طرح یکپارچه‎سازی اراضی در 70 هکتار از اراضی کشاورزی این استان خبر داد و افزود: یکپارچه سازی اراضی کشاورزی به معنای یکپارچه سازی یا هماهنگ کردن تمامی فعالیت های کشاورزی اعم از آماده سازی زمین، تهیه بذر، ماشین آلات کشاورزی و مدیریت صحیح مزرعه و بازاریابی محصولات کشاورزی است. با اجرای این طرح، علاوه بر بالابردن توان تولید می‎توان نوع کشت و محصولات را مطابق با نیازهای جامعه هدایت کرد.

مرادی با بیان این که پراکندگی قطعات زمین، مانع اساسی راه پیشرفت و توسعه کشاورزی و جامعه روستایی است، گفت: نیروی کار که یکی از عوامل تولید در کشاورزی است، به علت وجود عارضه پراکندگی زمین، ضعیف شده و کارایی آن کاهش می یابد. وی بر ضرورت یکپارچه سازی اراضی کشاورزی تاکید و بیان کرد: آثار زیانبار پراکندگی اراضی کشاورزی باعث می شود روند گذار کشاورزی از سنتی به پیشرفته با کندی انجام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عدم امکان استفاده صحیح و کارآمد از ماشین آلات و روش های جدید کشاورزی را یکی از مهم ترین مشکلات کشاورزان برشمرد و گفت: سرمایه گذاری در امور زیربنایی مانند احداث سدها، شبکه های آبرسانی، زه کشی، تسطیح زمین و احداث جاده های بین مزارع، بسیار حائز اهمیت است، ولی به علت پراکندگی قطعات، امکان سرمایه گذاری در این اراضی وجود ندارد.