آرشیو دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰، شماره ۳۳۱۵
سلامت
۱۶
خبر سلامتی

هشدار وزارت بهداشت: میوه ها را با دقت بشویید

رئیس اداره بهداشت کشاورزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: چون سموم باقیمانده روی میوه ها به وسیله بوییدن و چشیدن قابل تشخیص نیست، مردم باید با این فرض که «هر میوه ای سمی و آلوده است»، میوه ها را به دقت بشویند.

رضا عزتیان افزود: اولین علامت مصرف میوه هایی که بیش از حد مجاز، سموم باقیمانده دارد، سرگیجه است. وی درباره تاثیر آبیاری با آب های آلوده در طعم میوه ها نیز گفت: بعید به نظر می رسد که استفاده از آب های آلوده برای پرورش میوه ها، بتواند به سرعت در طعم آن تاثیر داشته باشد.

رئیس اداره بهداشت کشاورزی وزارت بهداشت اظهار کرد: اگر ترکیبات آلوده ای وارد بافت گیاه شود، روی رنگ ظاهری و بوی میوه ها تاثیر خواهد داشت.

عزتیان به مردم توصیه کرد، هنگام خرید میوه به رنگ ظاهری و بوی آن توجه داشته باشند و پس از خرید نیز به دقت میوه ها را بشویند./ ایرنا

تقویت حافظه سالمندان با امگا 3

متخصصان مغز و اعصاب در پژوهش جدیدی تاکید می کنند، سالمندانی که سطح ویتامین های ب، ث، د و ای و همچنین اسیدهای چرب امگا 3 در خونشان بیشتر است، از لحاظ ذهنی قوی تر و تواناتر هستند.

این متخصصان می گویند، افزایش مقدار این ویتامین ها و روغن های ماهی در بدن از عوامل مهم و موثر در کاهش تحلیل رفتن و کوچک شدن مغز و در نتیجه پیشگیری از آلزایمر است، در حالی که رژیم غذایی حاوی تنقلات و چربی های ترانس نتیجه معکوس دارد و مصرف آنها باعث کاهش اندازه و توانایی مغزی می شود.

پزشکان انستیتو پائولینگ در دانشگاه دولتی اورگون و متخصصان دانشگاه علم و بهداشت اورگون روی 104 داوطلب در گروه سنی 87 سال مطالعه کردند که هیچ یک از آنها سابقه و فاکتور خطرزای ناتوانی ذهنی و ضعف حافظه نداشتند./ ایسنا