آرشیو دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰، شماره ۳۳۱۵
جامعه
۱۷

اجرای طرح ارزیابی سلامت زائران عمره

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به این که در انتظار پاسخ سازمان حج و زیارت به طرح اولیه سنجش سلامت متقاضیان تمتع است، تاکید کرد: در صورت عملی شدن این طرح، نه تنها متقاضیان زیارت از وضعیت سلامتی شان آگاه می شوند بلکه شمار فوتی ها و ویزیت های عمومی و تخصصی آنها کاهش می یابد، و به این ترتیب در هزینه ها، وقت و انرژی کادر پزشکی اعزامی نیز صرفه جویی خواهد شد.

به گزارش «جام جم»، هر سال وقتی اعداد و ارقام مربوط به خدمات پزشکی ارائه شده به زائران در عمره و تمتع از سوی مسوولان اعلام می شود، تفاوتی فاحش میان تعداد زائران تمتع و عمره ای که این خدمات را دریافت کرده اند به چشم می خورد، به طوری که همیشه زائران عمره بیش از زائران تمتع دچار مشکلات سلامت می شوند و به ویزیت پزشکان یا خدمات پزشکی فوری نیاز پیدا می کنند.

دکتر سید علی ریاض رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در نشست خبری که به منظور تشریح فعالیت های مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در ایام حج تمتع انجام شد، در پاسخ به پرسش اختصاصی جام جم، دلیل این تفاوت آماری را سنجش سطح سلامت زائران تمتع پیش از سفر دانست چرا که چنین سنجشی برای زائران عمره وجود ندارد.

به گفته او، مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر پیشنهاد انجام معاینات پزشکی را برای متقاضیان عمره با سازمان حج و زیارت مطرح کرده است و اگرچه پاسخ این سازمان شفاها مثبت بوده است، هنوز در انتظار پاسخ مثبت رسمی این سازمان برای آغاز به کار در این حوزه است. رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت سازمان هلال احمر در بخش دیگری از این نشست اعلام کرد: متقاضیان سفرهای زیارتی می توانند از طریق تماس با تلفن گویای مرکز پزشکی حج، اطلاعات کاملی درباره شیوه های حفظ بهداشت و سلامت شان به دست آورند.

به گفته وی زائران عتبات عالیات و عمره می توانند از طریق تماس با تلفن گویای 86744444 درباره خدمات پزشکی که کشورمان در عراق، سوریه و عربستان ارائه می دهد، بیشتر بدانند.