آرشیو دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰، شماره ۳۳۱۵
صفحه آخر
۲۰
حاشیه خبر

تابلوهای شهر ما

محمد خامه یار

امروزه یک تابلوی تبلیغاتی یا یک تابلوی نصب شده بر سر در مغازه و فروشگاهی به عنوان یک رسانه تلقی می شود، رسانه ای که کارکرد آن کمتر از رسانه های دیگر نیست، اگرچه این رسانه فراگیری و قابلیت رسانه هایی چون روزنامه و تلویزیون را ندارد، اما می تواند یک رسانه دائمی و ثابت تلقی شود که در منظر همه شهروندانی که از یک نقطه خاص عبور می کنند و آمد و شد دارند، نظارت بر وجود چنین رسانه ای بر عهده متولیان امور فرهنگی و متولیان امور شهری است.

گاهی وقت ها وجود چنین رسانه ای علاوه بر ارائه یک محصول خاص، خدمات مورد نیاز، علامتی قابل قبول، فروشگاه، اداره، سازمان و نهادی مورد نظر که مورد جستجوی ماست، می تواند نشانه ای غیرقابل قبول در مبلمان شهری باشد که گاه هویت فرهنگی و دینی ما را زیر سوال می برد.

بسیاری از اوقات صاحبان حرفه ها و اصناف مختلف در یک شهر از قوانین استفاده از واژه ها، تصاویر، رسم الخط فارسی، عدم استفاده از حروف و اسامی بیگانه بی اطلاعند، و با به کارگیری نادرست برخی واژه ها و تصاویر به هویت دینی و فرهنگی ما لطمه می زنند.

تابلو یک رسانه است، چه می خواهد بر سردر یک مکان عمومی یا فروشگاهی نصب شود، چه در میادین و بزرگراه های یک شهر و چه در آزادراه های بین شهری.

این رسانه که گاه بر پیشانی یک خیابان و محله و منطقه ای خودنمایی می کند باید ضمن برخوردار بودن از استانداردهای لازم سخت افزاری، کارکردی در جهت ترویج فرهنگ خودی، توجه به خودکفایی ها، استفاده از بهترین ها و هر آنچه جامعه را به سوی خوبی ها سوق می دهد، داشته باشد.

نباید به خود اجازه دهیم، در هر جا و هر مکان از هر تابلویی با هر شکل و قواره با هر رسم الخطی استفاده کنیم و این چیزی است که متولیان امر باید نسبت به آن حساسیت بیشتری داشته باشند و اجازه ندهند برخی افراد سودجو به هر شکلی که بخواهند هویت فرهنگی جامعه را با تبلیغات کاذب خدشه دار سازند.