آرشیو چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۲۰
حوادث
۱۵

معاون سازمان غذا و دارو خبر داد

افزایش قاچاق دارو از کشور

معاون دارویی سازمان غذا و دارو گفت: با وجود تحریم ها به هیچ وجه کمبود دارو نداریم و ذخیره دارویی خوبی داریم ولیکن افزایش قاچاق دارو از کشور نگرانمان کرده است.

محمدرضا شانه ساز درباره تغییر نرخ دارو در کشور با توجه به افزایش نرخ ارز افزود: شرکت های دارویی در این زمینه گلایه داشتند و درخواست داشتند که نرخ ارز مرجع برای دارو در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: البته با وجود افزایش نرخ ارز در چند ماه گذشته ما افزایش نرخ دارو در کشور نداشتیم و تا حالانرخ دارو را براساس نرخ ارز مرجع و نه نرخ ارز بازار محاسبه می کردیم، اما برای پیگیری این مسئله اخیرا وزیر بهداشت با رئیس بانک مرکزی و معاونانش جلسه ای داشت که قول دادند ارز مورد نیاز داروی کشور با نرخ ارز مرجع تامین شود و به میزان مورد نیاز اختصاص داده شود که اگر عملی شود این نگرانی هم برطرف می شود.

شانه ساز گفت: آنچه مهم است این است که علیرغم تحریم ها هیچ کمبود دارویی در کشور نداریم، این نگرانی اول ما در سازمان غذا و داروست که باید همیشه دارو در دسترس مردم باشد و مردم نباید نگران کمبود دارو باشند.

معاون دارویی سازمان غذا و دارو ادامه داد: خوشبختانه ذخیره دارویی کشور کافی و وافی است به قدری که اکنون نگران روند افزایش قاچاق دارو از کشور به خارج هستیم، چه داروهای تولید داخل و چه داروهای خارجی.

وی گفت: افزایش قاچاق دارو از کشور به خارج نشانه این است که ما ذخیره مناسبی از دارو در کشور داریم و قیمت دارو هم در کشور مناسب است ولی آینده نگری ما این است که با اصلاح قیمت ارز برای دارو اجازه ندهیم که در آینده مشکلی در تدارک دارو در کشور داشته باشیم.