آرشیو چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۲۰
حوادث
۱۵

از هفته آینده اجرا می شود

توزیع بنزین یورو 5 در تهران

معاون رئیس جمهور از آغاز توزیع 5/17 میلیون لیتر بنزین یورو 5 از هفته آینده در تهران و برخی از کلانشهرهای کشور خبر داد.

محمدجواد محمدی زاده دیروز در مراسم آغاز به کار دومین کنفرانس بهینه سازی مصرف انرژی در تهران از کاهش راندمان، اتلاف بالای مصرف انرژی، نبود فرهنگ مصرف، یارانه ای بودن قیمت حامل های انرژی و وجود تکنولوژی های مستهلک به عنوان مهمترین چالش های انرژی کشور یاد کرد.وی با یادآوری اینکه تا پایان سال 1388 در مجموع در کل کشور 2 میلیون و 950 هزار بشکه معادل نفت خام در ایران انرژی تولید شده است، اظهار داشت: در این مدت 40 درصد تولید انرژی به نفت خام، بیش از 50 درصد به گاز طبیعی و کمتر از یک دهم درصد به تولید انرژی های پاک و نو اختصاص یافته است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در شرایط فعلی میزان مصرف انرژی کشور 4 برابر تولید است، تاکید کرد: در شرایط فعلی یک شکاف بین عرضه و تقاضای انرژی در کشور وجود دارد.

وی همچنین از بالابودن تلفات انرژی در صنایع عمده، پالایشگاه های نفت و گاز، نیروگاه ها و صنایع پتروشیمی به عنوان یکی از چالش های انرژی کشور یاد کرد و افزود: از سوی دیگر وجود تکنولوژی های قدیمی و فرسوده در صنایع و بخش حمل ونقل در اتلاف انرژی تاثیرگذار بوده است.

محمدی زاده با یادآوری اینکه هم اکنون متوسط مصرف انرژی در صنایع سیمان، آجر و فولاد به ترتیب 37، 93 و 50 درصد بیش از استانداردهای جهانی است، تبیین کرد: همچنین در حال حاضر به طور سالانه حدود 4/8 میلیون تن گاز CO، یک و دو دهم میلیون تن گاز CO2 و بیش از 492 میلیون تن گاز CO2 در کشور تولید می شود.

معاون رئیس جمهور با اعلام اینکه 61 درصد عامل ایجاد آلایندگی ها در کشور مربوط به بخش حمل ونقل است، تصریح کرد: هم اکنون بخش حمل ونقل از بیشترین سهم در بخش تولید آلایندگی ها برخوردار است.

وی همچنین از آغاز توزیع 5/17 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 5 از هفته آینده در سطح تهران، بندرعباس، تبریز، آبادان و برخی از کلانشهرهای کشور خبر داد و افزود: همزمان با آغاز توزیع بنزین یورو 5 از نخستین خودروهای با استاندارد یورو 5 هم در سطح کشور رونمایی می شود.