آرشیو چهارشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۲۰
اخبار کشور
۳

روحانی: دولت ترکیه برای جلب اعتماد ایران سیستم راداری ناتو را برچیند

حسن روحانی در دیدار سفیر ترکیه گفت: دولت ترکیه برای اعتماد کامل ایران باید شرایطی فراهم کند که سیستم راداری ناتو در این کشور برچیده شود.

حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با امیت یاردیم، سفر ترکیه در ایران به گفت وگو و تبادل نظر پیرامون روابط دوجانبه و مسائل روز منطقه پرداخت.

روحانی در این دیدار با اشاره به مساله سوریه گفت که این کشور جایگاه ویژه ای در منطقه دارد و درطی 60 سال گذشته خط مقاومت را در مقابل اسرائیل غاصب تشکیل داده است. البته این گفته به معنای آن نیست که نظر مخالفان در این کشور نادیده گرفته شود.

وی در مورد سوریه بر چند اصل تاکید کرد که عبارتند از توقف مداخله برخی از کشورها با ارسال پول و سلاح برای معارضه، توقف خونریزی و پیگیری مطالبات از طریق صلح آمیز، مقابله با القاعده و تروریسم در آن کشور.

سفیر ترکیه نیز در پاسخ به سوالی پیرامون استقرار سامانه ضدموشکی ناتو در خاک ترکیه، اظهار داشت که این رادارها تهدید علیه هیچ کشوری نبوده و اگرچه آنها توسط ناتو مستقر شده اند، اما تحت نظر و اداره ترکیه بوده و ترکیه از قبل اعلام کرده که این رادارها علیه هیچ کشور همسایه استفاده نخواهند شد.

روحانی ضمن گلایه از سفیر ترکیه در این مورد گفت که علیرغم گفته شما وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرده است که هدف اصلی این رادارها ایران می باشد. لذا ما از دولت و رهبران ترکیه که از دوستان خوب ما هستند انتظار نداشتیم که زیر بار این امر می رفتند.

روحانی با انتقاد شدید از آمریکا در استقرار این رادارها، از دولت ترکیه خواست تا شرایطی فراهم کند که این سیستم از آن کشور برچیده شده و شرایط اعتماد کامل و روابط گسترده همه جانبه مانند گذشته برقرار و ادامه یابد.