آرشیو یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۲۲
شهرستان ها
۱۱

مجوز آبگیری مراحل دوم و سوم سد گتوند علیا صادر شد

اهواز- خبرنگار کیهان:

مدیر مطالعات طرح سد و نیروگاه گتوند علیا از صدور مجوز آبگیری مراحل دوم و سوم این طرح ملی تا تراز 190 متر از سوی پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.

داریوش محجوب با اعلام این خبر، افزود: پژوهشکده مزبور با ارسال نامه ای صدور این مجوز را به دلیل اتمام قسمتی از کاوش گروه های باستان شناسی در محدوده اجرای طرح اعلام کرد.

وی با اشاره به آبگیری مرحله نخست سد گتوند علیا با حضور رئیس جمهور در مردادماه سال جاری اضافه کرد: برای انجام مراحل دوم و سوم آبگیری که تا تراز 190 متر پیش بینی شده، نیاز به اخذ مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود داشت که اکنون تحقق یافت.

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه آب و نیروی ایران، محجوب اظهار داشت: مرحله نخست آبگیری سد گتوند علیا تا تراز 140 متر صورت گرفت و در آن مرحله نیز مجوز پژوهشکده باستان شناسی اخذ شد.

مدیرمطالعات طرح سد و نیروگاه گتوند علیا خاطرنشان کرد: در این مرحله بیش از 350 میلیون متر مکعب آب ذخیره شد.

وی اضافه کرد: واحدهای نیروگاهی از نیمه بهار سال آینده راه اندازی می شود و با توجه به مناسب بودن فصل جاری جهت عملیات کاوش، امید است که پژوهشکده باستان شناسی، عملیات نهایی کاوش خود را به طور کامل تا پایان امسال به اتمام برساند تا امکان آبگیری سد تا تراز طبیعی 234 متر فراهم گردد.

مدیرمطالعات طرح سد و نیروگاه گتوند علیا از جمله اهداف اولیه طرح بزرگ گتوند علیا در شمال خوزستان را ایجاد مخزنی به حجم 5/4 میلیارد متر مکعب و افزایش ظرفیت برق کشور به میزان سالیانه 4250 گیگاوات ساعت عنوان کرد.