آرشیو یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۲۲
صفحه آخر
۱۶

اعلام نتیجه نهایی انتخابات مصر اخوان المسلمین اول شد

حزب آزادی و عدالت (شاخه سیاسی اخوان المسلمین) مصر از کسب نیمی از کرسی های پارلمان در سه مرحله انتخابات پارلمانی اخیر خبر داد.

به گزارش شبکه خبری«الجزیره»، حزب آزادی و عدالت رسما اعلام کرد توانسته است 46 درصد کرسی های پارلمان که انتخابات آن از نوامبر سال گذشته میلادی آغاز و روز چهارشنبه به پایان رسید را از آن خود کند.

براساس این گزارش، حزب آزادی و عدالت خاطرنشان کرد: ریاست مجلس ملی مصر باید از طریق توافق میان تمامی گروه های سیاسی این کشور انتخاب شود.

گزارش های دریافتی نیز حاکی است، حزب سلفی «النور» در سه مرحله انتخابات توانسته است 113 کرسی (23درصد) از کرسی های پارلمان را به خود اختصاص دهد و در جایگاه بعدی قرار بگیرد.

این در حالی است که پیش از برگزاری دور دوم مرحله سوم انتخابات پارلمانی مصر، از قریب به 500 کرسی پارلمان این کشور، 207 کرسی به حزب آزادی و عدالت و 106 کرسی به حزب سلفی النور، 45 کرسی به حزب الوفد و 45 کرسی دیگر به لیبرال ها رسیده بود.

از سوی دیگر، «عبدالمعز ابراهیم» رئیس کمیته عالی انتخابات مصر نیز طی سخنانی، نسبت مشارکت در دور دوم سومین و آخرین مرحله انتخابات پارلمانی این کشور را بالغ بر 1/37درصد عنوان کرد.

بر پایه این گزارش، نخستین ماموریت پارلمان منتخب مصر، تشکیل شورای موسسان شامل 100 عضو است تا این افراد پیش نویس قانون اساسی جدید را به تصویب برسانند و مقدمات انتخابات رئیس جمهور آینده را فراهم کنند.

در همین حال، «جیمی کارتر» رئیس جمهور سابق آمریکا که هم اکنون ریاست یک موسسه غیرانتفاعی نظارت بر انتخابات ها را برعهده دارد، پس از پایان آخرین مرحله انتخابات پارلمانی مصر اعلام کرد، انتخابات بسیار شفاف برگزار شده است.جیمی کارتر در سفر خود به مصر و دیدار با رئیس حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان المسلمین تاکید کرد: موسسه ای که زیر نظر من فعالیت می کند 87 روند انتخاباتی را در سراسر جهان زیر نظر داشته و می توانم اعلام کنم که انتخابات مصر با شفافیت و براساس معیارهای بین المللی برگزار شده است.