آرشیو پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۰، شماره ۵۰۰۷
دانش
۱۰

خبر

بیهوشی های مکرر با اختلال نقص توجه ارتباط دارد

یک متخصص بیهوشی اطفال در مرکز تخصصی مایوکلینیک تاکید کرد انجام بیهوشی های مکرر در سنین پائین روی کودکان، احتمال ابتلابه نقص توجه ناشی از بیش فعالی را افزایش می دهد. دکتر دیوید وارنر متخصص بیهوشی اطفال در مایوکلینیک و دستیاران وی دریافته اند کودکانی که دو نوبت یا بیشتر قبل از رسیدن به سه سالگی در معرض بیهوشی قرار می گیرند دو برابر بیشتر از سایر همسالان خود در معرض ابتلابه نقص توجه ناشی از بیش فعالی هستند.

کم خونی برای مبتلایان به سکته مغزی خطرناک است

متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه ییل در نیوهاون امریکا تاکید کردند، کم خونی خطر مرگ پس از سکته مغزی را افزایش می دهد. این متخصصان متذکر شدند: کم خونی خطر مرگ را یک سال پس از تجربه سکته مغزی تا سه برابر تشدید می کند. دکتر جیسون سیکو استادیار نورولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل در این باره گفت: کم خونی مشکل شایعی است که در آن بدن به اندازه کافی گلبول قرمز سالم تولید نمی کند. بدون وجود گلبول های قرمز سالم برای حمل اکسیژن در سراسر بدن، علائمی چون خستگی، تنگی نفس، تند شدن ضربان قلب و سایر علائم بروز می کند.

تاثیر محیط زیست روی ژن های مرتبط با اختلالات روانی

روانپزشکان امریکایی تاکید کردند ژن های مرتبط با بیماری های روانی نظیر شیزوفرنی (جنون جوانی) و اختلال شخصیتی اوتیسم تحت تاثیر عوامل محیط زیستی هستند و در مواقع حساس محیط زیستی تنظیمات این ژن ها تغییر می کند. متخصصان روانپزشکی در انستیتو ملی سلامت امریکا خاطرنشان کردند: یک مکانیسم تنظیمی که ژن ها را فعال و غیرفعال می کند و در یک منطقه اجرایی در مغز واقع است از جمله مکانیسم های فوق العاده حساس نسبت به فاکتورهای محیط زیستی است. این مکانیسم دستورالعمل های شیمیایی را صادر می کند که به ژن ها می گویند چه نوع پروتئین هایی را بسازند.