آرشیو پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۰، شماره ۵۰۰۷
شوک امروز
۲۲

تماشای قسمت تاریک ماه از زمین

گروه شوک: کاوشگر گریل که اوایل ژانویه به کره ماه رسیده بود برای نخستین بار از سمت تاریک ماه تصاویر ویدیویی گرفت. سازمان «ناسا» کاوشگر (Probe) «گریل» را برای گرفتن تصاویر ویدیویی از سمت تاریک ماه، چیزی که از زمین قابل مشاهده نیست، ارسال کرد. این کاوشگر همچنین از قطب شمال و قطب جنوب کره ماه عکس تهیه کرد. کره ماه بسیار ناهموار و پوشیده از گودال های عمیق زیادی است که نشانه برخورد سیارک ها بر سطح ماه است. یک سمت ماه که از روی کره زمین دیده می شود در نتیجه جزر و مد و گرانش به سمت زمین کشیده می شود و این سمت از کره ماه همیشه مقابل زمین قرار می گیرد. یکی از بزرگترین ویژگی های مشاهده شده در ماه حوضچه ماری اورینتال است که 560 مایل عرض دارد و در هر دو سمت ماه وجود دارد.

در اعماق کره ماه در سمت تاریک دهانه 93 مایلی در ایگالسکی دیده شده که این دهانه مرکزی میلیاردها سال قبل توسط یک ستاره دنباله دار یا «سیارک دیگر» تشکیل شده است.

این کاوشگر، گرانش و جاذبه را در مدار اصلی کره ماه اندازه خواهد گرفت و اثرات این گرانش را روی مسیرهای اصلی پرواز تنها 35 مایل دورتر از مدار اصلی کره ماه اندازه گیری خواهد کرد.

پروژه دیگر در آینده توسط نخستین زن امریکایی در فضا به دانش آموزان (Pupils) امریکایی این امکان را خواهد داد تا با نصب دوربین هایی روی کاوشگر تصاویر مورد علاقه شان را عکاسی کنند. این پروژه حدود 496 میلیون دلار هزینه خواهد داشت و تاکنون 2500 دانش آموز در این طرح شرکت کرده اند.