آرشیو دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۲۰۱۴۹
خانواده
۷

میوه های بی خاصیت

برخی افراد به محض دچارشدن به مشکل گوارشی بر اثر مصرف میوه های خام به استفاده از میوه ها به صورت پخته و کمپوت شده روی می آورند.

این درحالی است که میوه های پخته و کمپوت شده حاوی خواص میوه های خام مانند ویتامین ها، مواد جلوگیری کننده از پیری و آنتی اکسیدان ها نیستند و ارزش غذایی آنها از بین می رود.

افرادی که بر اثر مصرف میوه ها دچار مشکل گوارشی می شوند میوه های ترش و نارس را استفاده نکنند. لازم است میوه ها و سبزی ها جزو رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند البته ممکن است برخی افراد پس از مصرف آنها احساس سنگینی و دیرهضم شدن غذا بکنند این درحالی است که استفاده از این دسته از مواد غذایی باعث قوی ترشدن روده ها و بهبود روند هضم و جذب مواد غذایی دیگر می شود.

برخی افراد به علت دچارشدن به برخی عوارض مانند ریفلاکس بر اثر استفاده از میوه ها و سبزی های خام، مصرف این دسته از موادغذایی را قطع می کنند اما این کار باعث می شود که در هضم و جذب غذا مشکل پیدا کنند.

اگر این افراد به تدریج میوه ها و سبزی ها را مصرف کنند و میزان استفاده از آنها را به مرور افزایش دهند، مشکلشان حل می شود.

افرادی که میوه و سبزی به اندازه کافی مصرف می کنند، کمتر دچار مشکل گوارشی می شوند. هضم میوه پس از صرف یک وعده غذایی کامل سخت است و ممکن است که فرد دچار ریفلاکس شود.

افراد می توانند میوه ها و سبزی ها را جایگزین 50 درصد از وعده های غذایی اصلی کنند این کار بهترین روش مصرف میوه ها و سبزیجات است علاوه بر آن می توان در میان وعده ها فقط میوه و سبزی خورد. اگر از میوه و سبزی به این دو روش استفاده شود، فرد دچار مشکل گوارشی نمی شود یا علائم اندک ایجادشده با تداوم مصرف میوه ها و سبزی ها از بین می رود.

پزشکان درباره میوه هایی که بیشتر افراد را دچار علائم بیماری های گوارشی می کند، اظهار می دارند: هر فردی می تواند به یک میوه حساسیت نشان دهد. به عنوان نمونه سیستم گوارش برخی افراد تحمل خیار را ندارد. افرادی که با مصرف برخی میوه ها دچار علائم گوارشی می شوند، باید از مصرف یک یا نوع میوه ای که به آن حساسیت دارند خودداری کنند ولی از سایر میوه ها و سبزیجات استفاده کنند.