آرشیو چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۳۳۵۴
ایران
۱۵

افزایش تعداد گورخر آسیایی در ذخیره گاه توران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: جمعیت گورخر آسیایی در ذخیره گاه زیست کره توران 15 درصد افزایش یافت.

حمید ظهرابی با اشاره به اتمام سرشماری زمستانه حیات وحش استان سمنان افزود: افزایش 15 درصدی جمعیت گورخر ایرانی در مجموعه ذخیره گاه زیست کره توران به رغم وجود خشکسالی های اخیر مرهون تلاش محیط بانان این منطقه است. وی با اشاره به انجام سرشماری زمستانه در استان سمنان گفت: گونه های بارز حیات وحش نظیر کل و بز، قوچ و میش، آهو، جبیر و بسیاری از پرندگان این مناطق در مدت 4 روز و به صورت پیاده توسط این اکیپ ها مورد سرشماری قرار گرفتند و نتایج سرشماری نشان دهنده رشد چشمگیر جمعیت گونه های مختلف جانوری در سطح استان سمنان است.

ظهرابی افزود: این سرشماری با حضور بیش از 30 اکیپ 2 نفره از کارشناسان و محیط بانان استان سمنان در مناطق تحت مدیریت، شکار ممنوع و مناطق آزاد این استان انجام شد. وی از نحوه حفاظت از پارک ملی کویر و افزایش جمعیت طعمه های یوزپلنگ ازجمله قوچ و میش، جبیر و کل و بز ابراز رضایت کرد.

وی افزود: به واسطه تنوع شرایط توپوگرافی، اقلیمی و پوشش گیاهی در نقاط مختلف این استان، زیستگاه های متنوعی برای حیات وحش استان سمنان وجود دارد و این امر باعث شده که این استان از لحاظ تنوع جانوری و پوشش گیاهی در سطح کشور بی نظیر و حائزاهمیت باشد.

استان سمنان با وجود 6 منطقه تحت مدیریت شامل پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده توران، پارک ملی کویر مرکزی، پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق و منطقه حفاظت شده پرور از ذخیره گاه های زیست کره کشور محسوب می شود.

با احتساب مناطق شکار ممنوع استان سمنان شامل مناطق خنار، سفیدکوه آرسک، طالو شیربند و تپال بیش از 23 درصد مساحت این استان تحت حفاظت و مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان قرار دارد.