آرشیو یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۱۴۷۴
جهان
۶

قهرمان ضد آپارتاید، زیر تیغ جراحی

شرق: او پذیرفت که سرانجام به بیمارستان برود. مردی که 27 سال در برابر استعمارگران سر خم نکرد حالامی خواهد خود را به تیغ جراحان بسپارد. هر چند مطابق میلش هم نباشد. به گزارش سی ان ان، نلسون ماندلارهبر و رییس جمهوری سابق

آفریقای جنوبی قرار است که این هفته خود را به تیغ جراحان بسپارد. جاکوب زوما، رییس جمهوری آفریقای جنوبی می گوید: «مادیبا (لقب ماندلا)، سالیان سال است که از یک بیماری روده ای رنج می برد. پیش از این او ترجیح می داد که از روش های درمانی که به دارو ختم می شد، استفاده کند. اما دارو دیگر افاقه نکرد. دکترها می گویند راهی جز عمل جراحی باقی نمانده است.» او می افزاید: «بهترین آرزوها و دعای مردم آفریقای جنوبی و مردمان سراسر دنیا به همراه مادیباست.» ماندلاکه هم اینک 93 سال دارد یک قهرمان مقابله با تبعیض نژادی در آفریقا تلقی می شود. او 27 سال از عمر خود را در زندان سپری کرده است و در فاصله سال های 1994 تا 1997 رییس جمهوری آفریقای جنوبی بود.

زندگینامه ماندلا

«نلسون رولیهلاهلاماندلا» در 18 ژوییه سال 1918 در روستای کوچک قونو در منطقه امتاتای آفریقای جنوبی به دنیا آمد. او اولین عضو خانواده اش بود که در هفت سالگی به مدرسه رفت. به دلیل دشواری تلفظ نام بومی ماندلا، معلم وی که یک متدیست بود، نام یک دریادار انگلیسی به نام «هوراتیو نلسون» را برای وی برگزید. ماندلاپس از ورود به دانشگاه با الیور تامبو آشنا شد. ماندلاو تامبو پس از این آشنایی به دو دوست و دو همکار همیشگی تبدیل شدند. ماندلاپس از سال اول حضور در دانشگاه وارد یک شورای نمایندگی دانشجویی مخالف سیاست های دانشگاه شد و به همین دلیل از او خواسته شد تا فورت بیو فورت را ترک کند. رویکرد ماندلاتحت تاثیر ماهاتماگاندی (که الهام بخش او بود) و نسل های موفق فعالان ضد آپارتاید در آفریقای جنوبی قرار داشت. ماندلامبادرت به جنگ مسلحانه را به عنوان آخرین چاره خود توصیف می کند ولی سرکوب و خشونت روزافزون از سوی دولت وی را متقاعد کرد که سال ها اعتراض مسالمت آمیز به آپارتاید هیچ دستاوردی در پی نداشته و موفق نبوده است. ماندلابعدها اذعان کرد که کنگره ملی آفریقا در مبارزه خود علیه آپارتاید حقوق بشر را نقض کرده است.