آرشیو یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۰، شماره ۵۰۲۰
ایستگاه
۱۵

مشاوره گروه تغذیه

سوالات خود را هر هفته دوشنبه ساعت 11 تا 12 صبح یا 16 تا 17 عصر با تلفن 88757758 با مشاوران در میان بگذارید و پاسخ ها را روز سه شنبه در همین صفحه بخوانید.

دکتر مرتضی صفوی: متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دکتر دردانه حسین: متخصص تغذیه و استاد دانشگاه

جندی شاپور اهواز

دکتر محمد حسن افتخاری: متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دکتر زهره مظلوم: متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دکتر سیدضیاء الدین مظهری: متخصص تغذیه

دکتر ناهید آریائیان: متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر محمدجواد حسین زاده: متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

سوسن. م

از آبادان 70 ساله

از 10 سال پیش دچار فشار، چربی خون و دیابت شده ام، اخیرا پس از سنجش تراکم استخوان، متوجه شدم پوکی استخوان دارم، چه موادغذایی در بهبودی من موثر است؟

دکتر دردانه حسین

چربی روغن های جامد از نوع اشباع شده و به صورت هیدروژنه و چربی های حیوانی در گوشت مرغ و پوست مرغ وجود دارد و باعث بالارفتن چربی خون می شود.

همچنین استفاده بیش از حد از نان هایی که مواد اولیه شان آرد سفید است علائم بیماری دیابت را تشدید می کند و موادغذایی که دارای مقادیر فراوانی نمک و پروتئین هستند فشار خون را بالا

می برد.

بهترین روش و توصیه این است که در کنار یک رژیم و اصول تغذیه ای مناسب، روزانه حداقل سه لیوان شیر کم چرب مصرف کنید که با این روش نیاز بدن به کلسیم و ویتامین دی، تامین شود.

برخی عناصر مانند منیزیم و کروم هورمون انسولین را بالامی برد و به حفظ تراکم استخوان بهبود می بخشد. مصرف کشمش، تخمه آفتابگردان، بادام، گردو و فندق چربی خون را بالانمی برد و از مبتلاشدن به پوکی استخوان جلوگیری

می کند.

مصرف روزانه میوه و سبزیجات که غنی از فیبر هستند میزان چربی خون را کنترل می کند اما باید توجه داشته باشند که در مصرف این مواد زیاده روی نکنند زیرا دریافت بیش از حد فیبر از جذب کلسیم در روده ها، جلوگیری می کند.